Saskia van Wees benoemd tot hoogleraar Hormonale regulatie van plantenafweer

“Ik heb altijd gedaan wat ik leuk vind, zonder een specifiek carrièrepad in gedachten”

Saskia van Wees

Per 1 maart jl. is Saskia van Wees benoemd tot hoogleraar Hormonale regulatie van plantenafweer bij het departement Biologie. Van Wees richt zich specifiek op de verdedigingssignalering van planten in hun interactie met verschillende soorten microben en insecten. Het bestuderen van de afweer van planten tegen plagen en ziekten is essentieel voor het realiseren van een duurzame, wereldwijde voedselproductie. De leerstoel draagt bij aan de Future Food Hub en de strategische thema’s Pathways to Sustainability en Life Sciences van de Universiteit Utrecht.

“Ik had eigenlijk niet zo’n drang om hoogleraar te worden”, vertelt Van Wees. “Het zal al een hele tijd in de planning, maar toen ik vorig jaar een NWO Aspasia-beurs kreeg, zette de universiteit extra spoed achter de benoemingsprocedure.” Eerder behaalde ze prestigieuze persoonlijke Veni en Vidi beurzen. “Ik heb vooral altijd gedaan wat ik leuk vind, zonder een specifiek carrièrepad in gedachten. De hoogleraarstitel geeft me nog meer kans om te doen wat ik leuk vind: onderzoeken hoe ingenieus planten hun afweer regelen, opleiden van onderzoekers en studenten, en samenwerken met wetenschappers, bedrijven en de maatschappij. Tegelijkertijd heb ik er wel bewust voor gekozen om mijn aanstelling op vier dagen te houden, ook al is het dan nog steeds heel lastig om naast mijn werk ruimte te vinden voor andere dingen.”

Samenwerking

Een thema in Van Wees’ onderzoek is samenwerking: tussen planten en goedaardige of kwaadaardige microben en insecten, en tussen verschillende hormonen in complexe genexpressienetwerken. Ze wordt geprezen om haar energieke en collaboratieve houding. Door bijvoorbeeld met de agrarische industrie samen te werken voor een duurzame gewasbescherming weet ze een grote impact te bereiken met haar onderzoek. Haar wetenschappelijke impact blijkt ook uit de grote hoeveelheid publicaties waarbij Van Wees betrokken is: in 2018 en 2019 werd ze erkend als Highly cited researcher door Web of Science.

Onderwijs

Naast haar onderzoek geeft Van Wees onderwijs over de hele breedte van de biologie, met name in de plantenwetenschappen en microbiologie. Daarnaast is ze sinds 2015 ook directeur van het PhD-programma Environmental Biology van de Graduate School of Life Sciences.