Saskia de Bodt bundelt beeldbepalende illustratoren in De Verbeelders

“Al jaren maak ik me sterk voor het onderzoeksgebied illustratie,” vertelde dr. Saskia de Bodt onlangs aan de Volkskrant. Dankzij de opkomst van digitale technieken komen er steeds meer illustraties, die daarentegen ook steeds vluchtiger worden. Daarom bundelde de kunsthistorica het werk van een aantal van de belangrijkste illustratoren in een overzichtelijk boek: De Verbeelders. Nederlandse boekillustratie in de twintigste eeuw.

De Verbeelders is het eerste overzichtswerk over meer dan een eeuw boekillustratie in Nederland. Een heel scala aan mooie en intrigerende beelden passeert de revue, getekend en bedacht door vaklieden die vaak een heel andere carrière hadden dan de illustratoren van nu.

Het boek begint met kunstenaars als Theo van Hoytema, Antoon Derkinderen en Henriëtte Willebeek le Mair, die rond 1900 met hun esthetische illustraties bijdroegen aan een betere wereld. Na de Eerste Wereldoorlog werd deze lijn doorgezet door Rie Cramer, Nellie Bodenheim en de vergeten Alfred Listal.

De professionalisering van het vak zette na de Tweede Wereldoorlog door met Jenny Dalenoord, Max Velthuijs, Fiep Westendorp, Dick Bruna en later ook Thé Tjong-Khing. Zij zetten de toon voor de generatie illustratoren die nu nog voor kinderen werkt.

De Leeuwarder Courant over De Verbeelders

Saskia de Bodt (…) laat in de eerste plaats zien welke positie illustratoren innemen. Hoe die zich verhouden tot bijvoorbeeld uitgevers, opdrachtgevers en techniek, maar het (boek, red.) gaat ook over de relatie met tekst en beeldende kunst. Want juist op die terreinen is sprake geweest van een aardverschuiving tot een punt van bijna-autonomie.

Titel: De Verbeelders. Nederlandse boekillustratie in de twintigste eeuw
Auteur: Saskia de Bodt