26 april 2018

Saro Lozano Parra in Trouw: 'Gezeur maakt het onderwijs niet beter'

© iStockphoto.com/BraunS

Saro Lozano Parra, docent in het voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, reageert in Trouw op het rapport van de Onderwijsinspectie en de discussie die daar steevast op volgt. "De belangrijkste conclusie is niet de bevonden resultaten van het onderwijsrapport, maar juist de totale impasse die erop volgt", constateert hij.

Saro Lozano Parra

Betrokken partijen – docenten, schoolleiders, ouders, de overheid, onderwijsraden – gebruiken het rapport om frustratie over de eigen sores te uiten en de verantwoordelijkheid allemaal ergens anders neer te leggen. Daardoor is een constructieve samenwerking om het onderwijs te verbeteren ver weg. "Als jonge docent en onderwijsonderzoeker vind ik deze impasse en de zure reacties van alle betrokkenen eromheen enorm frustrerend," zegt Parra. "In plaats van het gratuite gezeur hebben we input en energie nodig om tot een visie te komen over de belangrijkste en urgente thema’s binnen het huidige onderwijs."