21 december 2015

Rosemarie Buikema: reclames met vrouwelijk naakt dragen bij aan verscheuring van de samenleving

Sigmund-stripje uit Volkskrant 29 december 2015, Peter de Wit
 Sigmund-stripje uit Volkskrant 29 december 2015, © Peter de Wit

NRC en NRC.next wijdden op 19 december een artikel aan het onrealistische vrouwbeeld in lingeriereclames. In het artikel stelt prof. dr. Rosemarie Buikema (Genderstudies) dat de ‘echte’ vrouwen in sommige campagnes op dezelfde manier worden “vermarkt” als de extreem slanke figuren uit andere reclames. Ze stelt daarom de vraag waarom vrouwelijk naakt in de publieke ruimte überhaupt nodig is. Het draagt volgens haar bij aan de verscheuring van onze samenleving.

Prof. dr. Rosemarie Buikema
Prof. dr. Rosemarie Buikema

Buikema verwijst naar onderzoek van haar projectgroep dat heeft aangetoond dat de hoofddoek en de niqab in veel gevallen als vorm van cultuurkritiek worden gebruikt, "als uitdrukking van andere dan op consumentisme gerichte opvattingen". Ze geeft aan dat de multiculturele samenleving om een nieuwe, creatievere beeldtaal vraagt.

Haar opmerkingen leidden tot heel wat reacties in opiniestukken en ingezonden brieven. Op haar beurt reageerde Buikema daarop in het Parool van 24 december. "Mijn critici hebben kennelijk het idee dat ik ze iets probeer af te pakken, maar is het tonen van een blote vrouw op een bushokje nu de ultieme pijler van de westerse beschaving?" In de Volkskrant van 29 december verscheen over de kwestie het bovenstaande Sigmund-stripje van Peter de Wit.