Rookvrije omgeving, rookvrije generatie?

Hoe we onze jongeren van de sigaretten af kunnen helpen

Sigaretten: we lijken er massaal tabak van te hebben. Afgelopen week verbood het gerechtshof rookruimtes in de horeca. En kinderartsen deden aangifte tegen de tabaksindustrie. Het aantal rokende jongeren daalt al jaren. Hoe kunnen we die trend voortzetten? Helpt bijvoorbeeld een verbod op rookruimtes daarbij? Volgens onderzoeker Zeena Harakeh moeten we uitzoeken in welke context jongeren elkaar stimuleren om van de rookwaar af te blijven.

Dr. Zeena Harakeh onderzoekt risicogedrag, waaronder roken, bij adolescenten en jongvolwassenen. Zintuigen spelen een rol bij rookgedrag, aldus Harakeh: “De geur van sigaretten kan al een craving opwekken.”  In haar experimentele onderzoek ontdekte ze bovendien dat de invloed van leeftijdsgenoten niet onderschat moet worden: “Imitatie, elkaar nadoen, heeft echt een heel groot effect. Meer nog dan sociale druk, waarbij je een ander met opzet aanzet tot roken.”

Sigaretten

Zien roken doet roken

Harakeh: “We hebben jonge rokers laten skypen met een leeftijdsgenoot, een acteur die betrokken was bij ons onderzoek. Wanneer de acteur een sigaret opstak gingen de jongeren meer roken dan wanneer hij dat niet deed. Dus alleen al zien dat de ander rookt heeft een groot effect, ook zonder dat je iets ruikt.”

Rookruimtes opheffen kan dus wellicht helpen om jongeren minder te triggeren een sigaret op te steken. Harakeh denkt dat er vooral veel winst te behalen valt wanneer over een paar jaar het rookverbod op schoolpleinen ingaat: “Daar zie je rolmodellen die je na wilt doen, en speelt imitatie dus een hele belangrijke rol. Op dit moment verbieden scholen roken op het plein zelf al steeds meer, of ze creëren een soort aparte rookruimtes.” Vanaf 1 januari 2020 moeten alle scholen in het basis-, voortgezet en MBO-onderwijs verplicht een rookvrij schoolterrein hebben.

Populaire jongeren die tegen roken zijn, kun je inzetten als rolmodellen om roken te verminderen.