Reimer Veldhuis (40), alumnus van Rechtsgeleerdheid sinds 1 september landsadvocaat

Reimer Veldhuis

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft Reimer Veldhuis voorgedragen als landsadvocaat en de koning heeft hem per 1 september 2018 benoemd. In die functie staat hij de Staat der Nederlanden bij in juridische procedures. Veldhuis is alumnus van de Universiteit Utrecht. Hij studeerde in 2003 cum lade af in Staats- en bestuursrecht en daarvoor in Geschiedenis van de internationale betrekkingen.

Reimer Veldhuis is momenteel advocaat-partner bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn, het Haagse kantoor dat sinds jaar en dag de landsadvocaat "levert". Veldhuis heeft ruim 14 jaar ervaring in de landspraktijk en heeft een brede kennis van het civiele recht, bestuursrecht en het strafrecht. Hij adviseert ook publiekrechtelijke toezichthouders, gemeenten en provincies en treedt voor hen op in juridische procedures.

Geen ambtenaar

De functie van landsadvocaat gaat terug tot de veertiende eeuw, Johan van Oldenbarnevelt (1547-1619) is waarschijnlijk de bekendste landsadvocaat. Het is geen ambtenaar, maar een zelfstandig advocaat die de titel krijgt door middel van een Klein Koninklijk Besluit. Een geruchtmakende zaak waarin de landsadvocaat optrad, is de klimaatzaak van de stichting Urgenda tegen de Staat der Nederlanden uit 2015. Urganda en haar mede-eisers wonnen die zaak. De rechter droeg de Staat op, om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

Utrecht en Pels Rijcken

Het departement Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht heeft al vele jaren een strategisch partnerschap met Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn en dat is vorige week verlengd met een periode van drie jaar. Ze werken intensief samen op het gebied van onderwijs en kennisdeling. Pels Rijcken verzorgt onder meer gastcolleges en medewerkers van Rechtsgeleerdheid leveren een bijdrage aan het opleidingsaanbod van Pels Rijcken.