REGENERART project: Een nieuwe kijk op gendergelijkheid via kunst
Het onlangs gelanceerde REGENERART project promoot kunst en creativiteit als innovatieve instrumenten om te werken aan een meer gelijke en inclusieve samenleving, vrij van genderstereotypen en gendergerelateerd geweld. Samen met zeven Europese partners werken onderzoekers van het Graduate Gender Programme (GGeP) en MOED Museum of Equality and Difference de komende twee jaar aan dit project, dat is medegefinancierd door het Erasmus+ van de Europese Unie.
REGENERART
Kunst heeft al te vaak bijgedragen aan de versterking en reproductie van genderstereotypen en ongelijke relaties tussen mannen en vrouwen. Echter, kunst heeft ook de kracht om de collectieve perceptie van de rol van mannen en vrouwen te herschrijven. Het REGENERART project heeft zich tot doel gesteld om leerkrachten en leerlingen uit het secundair onderwijs te leren hoe zij door middel van kunst en creativiteit met een kritische blik kunnen kijken naar genderrollen en -stereotypen. Zo wil het project bijdragen aan een meer gelijkwaardige en inclusieve samenleving, vrij van gendergerelateerd geweld en de discriminatie van vrouwen.
Kunst heeft de kracht om de collectieve perceptie van de rol van mannen en vrouwen te herschrijven.
Deelnemende wetenschappers
Vier onderzoekers van GGeP/MOED zullen meewerken aan het REGENERART-project. Rosemarie Buikema is hoogleraar Kunst, Cultuur en Diversiteit en is voorzitter van de GGeP. Zij is de projectleider voor de Nederlandse tak van REGENERART.
Domitilla Olivieri, universitair docent bij de afdeling Media- en Cultuurstudies, is als supervisor betrokken bij het project.
Deirdre Donoghue, promovendus aan het Institute for Cultural Inquiry, is als onderzoeker bij het project betrokken.
Astrid Kerchman, projectcoördinator van MOED Museum of Equality and Difference werkt als onderzoeksassistent voor REGENERART.
Outputs
REGENERART heeft een geplande looptijd van twee jaar, waarin GGeP en MOED aan twee zogenaamde outputs zullen werken. De eerste is output 101, een E-learning cursus voor leerkrachten, waarin zij leren hoe ze op een innovatieve manier gebruik kunnen maken van kunst en creativiteit. Dit biedt hen de middelen om educatieve activiteiten met hun leerlingen uit te voeren, waarbij kunst wordt gebruikt om te praten over genderstereotypen en gendergerelateerd geweld. De tweede is output 104, het REGENERART Textbook. Dit boek neemt leerkrachten, leerlingen en elke andere lezer mee op een reis door de kunstgeschiedenis. Het boek zal voorbeelden geven van hoe kunst beïnvloed werd door de genderrollen die op dat moment bestonden en, tegelijkertijd, hoe kunst de samenlevingen waarin deze ingebed was (en nog steeds is), beïnvloed heeft.