Nieuwe leergang: Publiek Toezicht in de 21e eeuw

Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie start executive leergang 'Toezicht in de 21e eeuw'

Executive leergang binnen strategisch  thema Instituties voor Open Samenlevingen

De maatschappij verwacht van publieke toezichthouders dat zij veiligheid, welvaart en vertrouwen waarborgen met beperkte middelen. Bij het waarmaken van deze verwachtingen staat het toezicht steeds meer onder druk.

Toezichthouders opereren in een omgeving die steeds internationaler en complexer wordt, waarbij innovaties en risico’s dicht bij elkaar liggen, en regelgeving vaak achter de feiten aanloopt. Naarmate regulering van markten minder een oplossing biedt, wordt de rol van toezichthouders belangrijker bij het corrigeren van markten. Het grootste risico is inmiddels niet dat ondernemingen de wet overtreden, maar zich strategisch opstellen, en het falen van het systeem. Tegelijkertijd verlangt het publiek dat toezichthouders streng ingrijpen en stellen media toezichthouders verantwoordelijk voor fouten van ondernemingen.

Om in deze context effectief te kunnen opereren, moeten toezichthouders beschikken over een visie op het publieke belang waar zij voor staan; strategieën en instrumenten om dit belang te realiseren in een spanningsveld van voortdurend conflicterende eisen, en om daarover effectief te communiceren met een variëteit aan stakeholders; en een organisatie die flexibel kan inspelen op de dynamiek van markten.

Deze leergang beoogt bij te dragen aan strategieontwikkeling van toezichthouders die maatschappelijke waarde willen realiseren in een dynamische omgeving met conflicterende belangen, globalisering en toenemende complexiteit van markten. Analyse van de context; het onderkennen van dilemma’s en het ontwikkelen van toezichtsstrategieën die hier effectief op inspelen staan centraal.

Meer informatie: Leergang Toezicht in de 21e eeuw