Prof. dr. Korswagen benoemd tot bijzonder hoogleraar Moleculaire Ontwikkelingsbiologie

Het college van Bestuur benoemde prof. dr. Rik Korswagen tot bijzonder hoogleraar Moleculaire Ontwikkelingsbiologie. ‘Ik hoop dat mijn aanstelling verdere samenwerking tussen groepen bij Biologie en het Hubrecht Instituut kan faciliteren.’

Naast zijn positie als senior groepsleider bij het Hubrecht Instituut is Korswagen in juni aangesteld als bijzonder hoogleraar bij het Institute of Biodynamics and Biocomplexity (IBB). Hij levert hiermee een bijdrage aan het onderwijs en, door middel van samenwerkingen, ook aan het onderzoek.

Communicerende cellen

‘In mijn onderzoekgroep bestuderen we hoe cellen met elkaar communiceren’, vertelt Korswagen. ‘Een van de signaleringsprocessen waar we met name in geïnteresseerd zijn is Wnt signalering. Wnt eiwitten reguleren diverse aspecten van de embryonale ontwikkeling en zijn ook belangrijk voor het in stand houden van stamcellen in volwassen weefsels. Wanneer Wnt signalering mis gaat is ongeremde celdeling en kanker het gevolg. Er is nog veel onduidelijk over hoe het Wnt signaal wordt omgezet in een specifieke cellulaire response. Wij gebruiken een combinatie van genetica, biochemie en microscopie om de verschillende stappen in deze signaaltransductie cascade op te helderen.

Focus op onderzoek

Op de middelbare school waren zijn favoriete vakken Biologie en Scheikunde. Korswagen besloot daarom om Medische Biologie te gaan studeren in Utrecht. Hij werd geselecteerd om na afronding ook nog Geneeskunde te gaan studeren, maar na een stage bij het Nederlands Kanker Instituut (NKI) wilde hij zich helemaal op onderzoek richten.

‘Na mijn afstuderen ben ik promotie onderzoek gaan doen in de groep van Ronald Plasterk op het NKI’, vertelt Korswagen. ‘Hierna heb ik twee jaar als postdoc in de groep van Hans Clevers in het UMC gewerkt. In de groep van Clevers ben ik aan Wnt signalering gaan werken, een onderwerp dat ik mee kon nemen toen ik in 2000 junior groepsleider bij het Hubrecht Instituut werd. In 2005 heb ik een vaste senior staf positie binnen het Hubrecht Instituut gekregen en sinds afgelopen juni ben ik als bijzonder hoogleraar verbonden aan het IBB.’