Procesgids Hof van Utrecht

Procesgids Hof van Utrecht, J.M. Milo en E.G.D. van Dongen

De oprichting van het Hof van Utrecht in 1530 is een belangrijk moment van unificatie en centralisatie van politiek en recht. Na de Unie van Utrecht in 1579 en het ontstaan van de Republiek der Verenigde Nederlanden was het Hof de hoogste rechtsprekende instantie in de autonome provincie Utrecht. Zowel het procesrecht als het privaatrecht werd door universitair geschoolde raadsheren, advocaten en hoogleraren doordacht en toegepast in het raamwerk van het Europese Ius Commune, op grondslag van fundamentele beginselen en met oog voor lengte en kosten van de procedure. Michael Milo en Montaigne-onderzoeker Emanuel van Dongen behandelden het procesrecht bij het Hof van Utrecht in hun onlangs verschenen Procesgids Hof van Utrecht. Onderzoek in en om Utrechtse archieven naar geschilbeslechting in de vroeg-moderne tijd (1530-1811) illustreert niet enkel het recht en samenleving van destijds, maar biedt bovenal een uitgelezgen mogelijkheid tot vruchtbare vergelijking met het hedendaagse procesrecht.

Een verslag van het symposium van 8 juni 2018 waarbij dit boek werd gepresenteerd, vindt u hier: