Pootoperatie voor jonge steenarend

Arendjan de Steenarend ligt op de operatietafel met daaromheen chirurgen van de faculteit Diergeneeskunde

Afgelopen week is er in het Universitair Dierenziekenhuis in Utrecht een steenarend succesvol geopereerd aan zijn poot.

Scheefgroei

De zes maanden oude steenarend had al vanaf jonge leeftijd een afwijkende stand van de poot. Het kuiken is, toen hij vier weken oud was, geopereerd om de poot en het kuiken te redden. Chirurg Björn Meij: “Deze vogels groeien extreem snel. De pees van de hak lag er naast door een probleem van de groeischijf van het scheenbeen. Er moest iets gebeuren om erger te voorkomen. We hebben toen tijdelijk de poot met behulp van pinnen door de botten en kunststof bruggen rechtgezet. Maar de vogel groeide daarna supersnel door en het bot is uiteindelijk toch weer scheef uitgegroeid.”

Arendjan de steenarend spreid diens vleugels alvorens die de narcose in gaat
Arendjan de steenarend vlak voordat hij onder narcose gaat.

De arend had vooral last van de scheve ondervoet en de klauw. Hierdoor kon hij slecht op een stok zitten en moeilijk zijn prooi pakken. Dit gaf een mindere kwaliteit van leven voor de roofvogel.

Arendjan de steenarend krijgt beademing toegediend op de operatietafel
In diepe rust...
CT-scan van de poot van Arendjan de steenarend
CT-scan van de poot van Arendjan

Titanium plaatjes

Op volwassen leeftijd is nu dankzij de operatie de stand van het scheenbeen gecorrigeerd. Dit heeft Meij gedaan door het bot door te zagen, weer recht te zetten en opnieuw te fixeren met een titanium plaat en 10 schroefjes. “Dit soort operaties zijn niet eerder bij een vogel uitgevoerd. Het Duitse bedrijf Rita Leibinger heeft kleine titanium plaatjes beschikbaar gesteld. Het voordeel van deze plaatjes is dat ze heel weinig wegen en toch sterk zijn, ideaal voor vogels”, legt Meij uit.

Chirurg Bjorn Meij opereert een steenarend
Chirurg Björn Meij en zijn team zijn begonnen aan de operatie.

De operatie van de 3 kg wegende steenarend duurde ongeveer 2 uur. De steenarend maakt het goed en zal thuis verder revalideren ondersteund met fysiotherapie door de eigenaar.

Chirurg Bjorn Meij laat voorzichtig de steenarend en diens pootje dat omhoog hangt los
De operatie is geslaagd.