Polly Jean Hollanders wint allereerste Olympiade Nederlands

Polly Jean Hollanders wint de allereerste Olympiade Nederlands. Fotograaf: Sam Asaert

Scholiere Polly Jean Hollanders uit het Pius X Instituut in Antwerpen wint de allereerste Olympiade Nederlands. Met haar onderzoek naar de oorsprong van dt-fouten verblufte ze de internationale jury en versloeg ze de zes andere finalisten uit Vlaanderen en Nederland. De Olympiade is onderdeel van een groter offensief van universiteiten in Nederland en Vlaanderen om aan een beter imago van het schoolvak Nederlands en de studie Nederlands te werken. Het  is een initiatief van de Universiteit Antwerpen, de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen.

De jury was onder de indruk van het niveau van de finale en verklaarde de passie voor de studie van de Nederlandse taal en literatuur springlevend. Polly Jean Hollanders speurde in haar eigen chatgeschiedenis naar dt-fouten en analyseerde die door inzichten uit de psycholinguïstiek, de taalkunde en de statistiek te combineren

Finalisten

Er waren 5 Vlaamse, en 2 Nederlandse finalisten. De Nederlandse finalisten verdiepten zich de afgelopen maanden in de vraag of Nederlands proza ook rijmt, en hoe zich ondergronds de verboden teksten van Spinoza kort na 1700 in vertalingen verspreiden. Proberen prozaschrijvers rijm te vermijden, en doen ze dat vaker in periodes waarin rijm in poëzie vanzelfsprekend is dan in periodes waarin dichters minder rijmen? En als er vertalingen van Spinoza werden gemaakt, waren er dan verschillende vertalers actief of zijn al die vertalingen mogelijk van dezelfde hand? Ze wonnen er de finale (net) niet mee, maar lieten allebei opvallend genoeg zien hoede computer ons de komende decennia mogelijk vooruit gaat helpen in taal- en letterkundig onderzoek. Ze verdiepten zich in wetenschappelijke literatuur en bouwden in de computertaal Python een analysetool die rijmpatronen en vertalingen vergelijkt.

Persoonlijk laudatio

De jury had veel lof voor alle  kandidaten die zelfs in coronatijd zulke resultaten wisten te boeken. Omdat in de huidige omstandigheden geen gewone plechtigheid kon worden georganiseerd, besloten de organisatoren Polly Jean thuis te verrassen met het heuglijke nieuws en de bijbehorende prijzen. Antwerps stadsdichteres Maud Vanhauwaert zorgde voor een persoonlijke laudatio. Bekijk het videoverslag van de huldiging hier

De Olympiade Nederlands geniet de steun van de Taalunie, de Orde van de Prince, Uitgeverij Pelckmans en Standaard Boekhandel.

Benieuwd naar het winnende onderzoek? Bekijk hier het filmpje van Polly Jean Hollanders.

Zelf je talent testen voor de studie van de Nederlandse taal en literatuur? Surf naar www.olympiadenederlands.org. Alle vragen uit de schriftelijke proef zijn online beschikbaar mét hun soms verrassende antwoorden.