Pedagogen starten blog voor mensen die werken met jonge kinderen

Pedagoge en universitair docent aan de Universiteit Utrecht Pauline Slot begon in oktober een blog: Early Years Blog. Een blog waar zij en collega’s schrijven voor alle professionals die werken met kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar. Slot en haar medebloggers leggen zich vooral toe op diversiteit en sociale inclusie in voor- en vroegschoolse voorzieningen. Slot: “Ik wist wel dat hier behoefte aan was. Toch ben ik verrast door het aantal views dat onze blog nu al heeft: we zijn de 10.000 al lang gepasseerd.”

Hoe wist je dat er behoefte was aan zo’n blog?
Ik geef regelmatig lezingen aan pedagogische medewerkers, leerkrachten, intern begeleiders: mensen die met jonge kinderen werken. Na zo’n lezing kreeg ik vaak de vraag waar zij de informatie die ik zojuist met hen had gedeeld, konden terugvinden. Ik kon ze veelal alleen wijzen op dikke en weinig toegankelijke, vaak Engelstalige, onderzoeksrapporten. Een degelijk platform voor professionals die hun kennis up-to-date willen houden, bestond eenvoudigweg niet. Dus begonnen we met deze blogs.

Wie schrijven de blogs en waar gaan ze over?
De schrijvers zijn pedagogen die verbonden zijn aan de Universiteit Utrecht, de Fontys Hogeschool of de CED-groep. Met onze blogs hopen we jongekindprofessionals meer inzicht te geven in, bijvoorbeeld, culturele diversiteit en meertaligheid in de groep. Of we schrijven over inclusie of hoe je ouderbetrokkenheid kunt vergroten. We willen een brug slaan tussen wetenschap en praktijk door de laatste wetenschappelijke kennis op al deze gebieden zo toegankelijk mogelijk te delen.

Uit de reacties blijkt dat we voorzien in een behoefte.

Op hoeveel lezers hoop je?
Dat aantal is niet het belangrijkste, al overtreffen de bezoekersaantallen in deze eerste weken onze verwachtingen. Veel belangrijker: die views tonen dat we kennelijk voorzien in een behoefte. Dat blijkt ook uit de reacties die we krijgen. Laatst publiceerde ik een blog waarin ik uiteenzette hoe je ervoor kunt zorgen dat ieder kind het gevoel krijgt erbij te horen in de groep. Een van de tips luidt: erken de thuistaal van kinderen als onderdeel van hun identiteit. Niet alleen uit het werkveld reageerden mensen hier positief op. Maar ook een ervaringsdeskundige, die zelf jaren geleden als kleuter in Nederland arriveerde, liet me weten hoe belangrijk het is dat de thuistaal serieus wordt genomen. Nogmaals een bevestiging dat we met deze blogs mensen kunnen helpen en ondersteunen in hun dagelijkse praktijk.

Slot en collega’s werken nauw samen met drie andere landen, België, Polen en Portugal, die gelijksoortige blogs publiceren. Al deze blogs wordt ondersteund door het Europese project BECERID.

Ook schrijven voor Early Years Blog? Meld je aan bij Pauline Slot.