20 september 2017

Partnership Collaboration Award voor Stefan van der Stigchel

Stefan van der Stigchel
dr. Stefan van der Stigchel

Experimenteel psycholoog Stefan van der Stigchel heeft met hoogleraar Frans Verstraten (die verbonden is aan de University of Sydney) een samenwerkingsbeurs ontvangen. Ze gaan onderzoeken hoe de waarneming zich ontwikkelt gedurende een mensenleven.
 

‘The dynamics of attention across the life span’ luidt de titel van hun gezamenlijke onderzoeksproject. Stefan van der Stigchel: “Jonge kinderen hebben weinig controle over wat ze waarnemen. Dat ontwikkelt zich in de loop van je leven. Zelf kunnen bepalen waar je naar kijkt, is belangrijk. Daarmee kun je je bijvoorbeeld concentreren op school. Vanwege het Dynamics of Youth-onderzoek is er behoefte aan methodes om de waarneming te onderzoeken vanuit het ontwikkelingsperspectief. Dat gaan wij nu doen, en dat is nieuw.”

University of Sydney

Internationaal samenwerken

Het onderzoek vindt plaats in een uitwisseling met de University of Sydney. “Er was al een klik tussen hun en ons onderzoek. Onze hoogleraar Frans Verstraten werkt tegenwoordig in Sydney; mijn collega Chris Paffen is er in de zomer geweest en wil zijn onderzoek graag voortzetten. We gebruiken veel dezelfde technieken en kennen elkaar; we kunnen dus gelijk starten. We hopen met deze award ook masterstudenten te kunnen faciliteren om bijvoorbeeld een halfjaar in Sydney onderzoek te doen.”

Rivaliserende ogen

Onderzoek naar de ontwikkeling van waarneming – wat moeten we ons daarbij voorstellen? “Het is lastig om bij jonge kinderen te meten waar de waarneming en daarmee de aandacht naartoe gaat”, vertelt Stefan. “Wij hopen een methode te hebben gevonden die gebaseerd is op ‘binoculaire rivaliteit’. Daarbij bieden we kinderen met een spiegeltje twee verschillende beelden aan: het rechteroog krijgt een ander beeld dan het linkeroog. Je zou denken dat je dan beide beelden door elkaar ziet, maar het brein kiest een beeld en dat neem je dan waar. Stel, de neuronen kiezen het oogbeeld van het linkeroog. Het kind ziet een rood vlak. Na een tijdje worden die neuronen ‘moe’ en dan krijgt het andere oogbeeld de overhand. Bijvoorbeeld een groen vlak. Dat wisselen kun je makkelijk registreren; kinderen hoeven alleen maar aan te geven welke kleur ze zien. We verwachten dat dit oogbeeld bij jongere kinderen sneller wisselt dan bij oudere, en ook dat het tempo per kind verschilt. Die verschillen kunnen helpen bij het diagnosticeren van een aandachtsprobleem.”

Partnership universiteiten Sydney/Utrecht

Dit onderzoeksproject is een van de zeven projecten die gehonoreerd zijn met een Partnership Collaboration Award van de University of Sydney en de Universiteit Utrecht. Met de awards willen de universiteiten hun strategisch partnership verstevigen. De faculteit Sociale Wetenschappen is cofinancier.