Over Leven in het Heelal: podcast van het Origins Center

Terug naar het ontstaan van het leven

Zijn wij alleen in het universum of wemelt het van de aliens, maar hebben wij ze gewoon nog niet gevonden? Waar moet je naar zoeken als je ze probeert te vinden? En wat is leven eigenlijk? 'Over Leven in het Heelal' is een zesdelige podcast van het Origins Center, het nationale kenniscentrum voor onderzoek, netwerken en nieuws over de oorsprong en evolutie van het leven. Aan het woord komen toponderzoekers van eigen bodem, onder wie planeetwetenschapper prof. dr. ir. Inge Loes ten Kate en paleontoloog dr. Bas van de Schootbrugge.

Inge Loes ten Kate is te horen in de derde aflevering en die gaat over misschien wel het grootste wonder dat we kennen: hoe ontstond het leven op aarde? Hoe kon een levenloze planeet een paar miljard jaar geleden veranderen in een planeet waar levende wezens overheen begonnen te kruipen? In deze aflevering spelen de makers van de podcast de evolutie-tape omgekeerd af en proberen ze steeds dichter bij het ontstaan van het allereerste levende schepsel op onze planeet te komen. Bas van de Schootbrugge komt aan het woord in de laatste aflevering, waarin de makers naar het andere uiteinde van het spectrum gaan: komt er ooit weer een uitstervingsgolf?

Inge Loes ten Kate is universitair hoofddocent Planetaire Wetenschappen en Astrobiologie bij de Utrechtse faculteit Geowetenschappen en bijzonder hoogleraar Planeetwetenschappen en Astrobiologie aan de Universiteit van Amsterdam. Eerder werkte ze bij de NASA. Bas van de Schootbrugge, eveneens verbonden aan de faculteit Geowetenschappen, onderzoekt de evolutie en is daarbij bijzonder geïnteresseerd in grootschalige veranderingen, zoals massa-extincties.

In aflevering 1 zijn hoogleraar sterrenkunde Floris van der Tak en hoogleraar planetaire evolutie Wim van Westrenen te gast, om te vertellen hoe absurd groot het heelal is en hoe groot de kans is dat er op andere planeten ook leven is ontstaan. In aflevering 2 vertellen dr. Daphne Stam en dr. Frans Snik hoe je kunt zoeken naar sporen van leven op planeten die extreem ver weg zijn. Ook gaat presentator Ewout Lowie in die tweede aflevering op zoek naar een Nederlandse vrouw wier stem is vereeuwigd op een grammofoonplaat die al sinds de jaren zeventig, aan boord van de Voyager-ruimteschepen, door de kosmos reist.

Aflevering 4, 5 en 6 verschijnen op respectievelijk 2 juni, 23 juni en 14 juli. Onderwerpen die daarin aan bod komen zijn bijvoorbeeld: wat is leven en wanneer kunnen we het zelf maken? Kunnen we voorspellen hoe aliens eruitzien? En hoe ziet de planeet eruit als wij binnenkort (in geologische zin) zijn uitgestorven?

Naar de podcast