Opstapeling verantwoordelijkheden zorgt voor druk en stress bij mbo-studenten

Mbo-studenten die prestatiedruk en stress ervaren geven aan dat dit komt door een opstapeling van verantwoordelijkheden. Zoals stages in combinatie met volle onderwijsdagen en bij sommigen ook spanningen en verantwoordelijkheden thuis. Meer vaardigheden en begeleiding om met al deze verantwoordelijkheden om te gaan lijkt nodig. Ook meer waardering en toekomstperspectief is belangrijk, waardoor er meer gelijkheid komt tussen mbo-, hbo- en wo- studenten.

leerling met stress

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport Als je door de bomen het bos niet meer ziet van het Trimbos-instituut, de Universiteit Utrecht, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), Pharos en het Erasmus SYNC Lab. Het rapport en een handreiking met oplossingsrichtingen worden 18 september overhandigd aan Hare Majesteit Koningin Máxima (erevoorzitter van MIND Us), secretaris-generaal van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Loes Mulder en Adnan Tekin van de MBO Raad op het Albeda College in Rotterdam.

Onder meer emotionele problemen en gebrek aan controle hangen samen met de ervaren druk.

Individueel, sociaal, maatschappelijk

Voor het rapport zijn data gebruikt uit het onderzoek van Youth Got Talent, een van de projecten binnen Dynamics of Youth. Voor dit onderzoek hebben ruim 1200 mbo-studenten uit Utrecht een vragenlijst ingevuld. Volgens Loïs Schenk, jeugdonderzoeker bij de Universiteit Utrecht en een van de opstellers van het rapport, zijn er zowel op individueel als op sociaal en maatschappelijk vlak factoren die samenhangen met de ervaren druk onder mbo-studenten. “Emotionele problemen en gebrek aan controle, maar ook zaken als gebrek aan steun van familie, docenten, vertrouwen in instituties en het ervaren van discriminatie vanwege opleidingsniveau hangen hiermee samen.”

Meer informatie over het rapport is te vinden op de website van het Trimbos-instituut.