27 mei 2014

Opinieartikel Daniel Janssen over nadelen van digitaal onderwijs

media_janssenDaniel

Onderwijs verloopt steeds vaker via digitale media. Betekent dit ook dat studenten nu beter presteren? In een opinieartikel in het Brabants Dagblad van zaterdag 24 mei, getiteld 'Als je niet kunt lezen, lukt studeren niet', stelde taalwetenschapper dr. Daniel Janssen dat de digitalisering van het onderwijs studenten juist op een achterstand zet.

 

Maar weinig mensen stellen de vraag welk effect de digitalisering heeft op de prestaties van studenten, aldus Janssen. Lezen vanaf een e-reader is milieuvriendelijker, pleiten “iPad-profeten”. En het scheelt studenten een hoop gesjouw met zware boeken. In het Brabants Dagblad weerlegt Janssen dit enthousiasme door een aantal nadelen van digitaal onderwijs te noemen.

Lezen moet

Zo blijkt uit onderzoek dat mensen beter en effectiever lezen van papier dan vanaf een beeldscherm. Ook zouden digitale media de concentratie en de leesvaardigheid van studenten aantasten. Janssen ervaart dit regelmatig tijdens zijn werk als hoofddocent Communicatie- en Informatiewetenschappen. Zo klaagde een student eens over de cursusliteratuur: teksten “van soms wel dertig pagina’s” met allemaal moeilijke woorden. Janssens antwoord was rechtlijnig: om te studeren moet je nu eenmaal goed kunnen lezen. Boeken afschaffen en inruilen voor iPads is geen optie, vindt hij: “Net zo min als we voor kinderen groente en fruit van het menu schrappen, omdat ze liever frites en snoep eten. Lezen moet.” Het artikel van Janssen verscheen op 8 maart ook in De Stentor. Lees het hele artikel terug bij DUB.