Onderzoek naar liegen en naar tweetaligheid genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

Twee onderzoeken van de Universiteit Utrecht zijn genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Het betreft onderzoek naar liegen en onderzoek naar tweetaligheid in Friesland. Met de Klokhuis Wetenschapsprijs wordt interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar bekroond. Stemmen kan op de website van Het Klokhuis.

klokhuis

Het leugenonderzoek van informaticus Ronald Poppe en rechtspsycholoog Sophie van der Zee werd uitgevoerd onder bijna 700 proefpersonen en hun vrienden en familie. De wetenschappers zochten naar antwoorden op vragen als: Wat maakt een goede leugenaar? Is iemand die goed kan liegen ook beter in het herkennen van leugens in een ander? Meer over dit onderzoek is te vinden op de website van de faculteit Bètawetenschappen.

De dominante taal kan kinderen heel goed helpen bij het verbeteren van de leesvaardigheid van hun tweede taal.

Lezen in twee talen

Taalwetenschapper Evelyn Bosma wilde, samen met collega Naomi Nota, weten of Fries-Nederlandse tweetalige kinderen bij het lezen gebruikmaken van de overlap tussen hun twee talen. Bosma: “Om dat te achterhalen lieten we kinderen tussen de 9 en 12 jaar zinnen lezen in beide talen. Met een eye-tracker hielden we bij hoe snel ze lazen.” Bosma concludeert onder meer dat de dominante taal kinderen heel goed kan helpen bij het verbeteren van de leesvaardigheid van hun tweede taal. Meer over Bosma’s onderzoek is te vinden op de website van de faculteit Sociale Wetenschappen.

Op de website van Het Klokhuis kan gestemd worden op een van de in totaal tien genomineerde onderzoeken.