Onderzoek in het Babylab: “Soms willen kinderen niet”

DUB bezoekt het Utrechtse Babylab

Babylab. Foto Ed van Rijswijk

Hoe zorg je dat een baby of peuter stil blijft zitten als haar hoofdje is bedekt met draden voor het maken van een EEG van een half uur lang? DUB, de onafhankelijke nieuwssite van de Universiteit Utrecht,  was op bezoek bij het Babylab van de universiteit en brengt verslag uit.

Babylab

In het Babylab wordt onderzoek gedaan naar de taalontwikkeling bij kinderen vanaf ongeveer 4 maanden oud. Hierbij wordt zowel gekeken naar de normale taalontwikkeling, als naar de taalontwikkeling bij kinderen met een verhoogd risico op aandoeningen als dyslexie.

Prof. dr. Frank Wijnen

Twee onderzoeksgroepen

Momenteel zijn er twee onderzoeksgroepen actief in het Babylab. Ze werken samen aan de onderwerpen dyslexie, eerste taalverwerving en meertaligheid. Prof. dr. Frank Wijnen legt uit dat het Babylab meer te weten probeert te komen over processen in de hersenen die een rol spelen bij het leren van taal: “We doen dat omdat we graag willen begrijpen hoe dat wonderlijke proces van de taalontwikkeling in elkaar zit.”

Dynamics of Youth

Via het Utrechts instituut voor Linguïstiek OTS (UiL OTS) is het Babylab verbonden aan de Universiteit Utrecht en onderdeel van de Landelijke Onderzoeksschool Taalwetenschap (LOT). Het onderzoek valt binnen het strategische thema Dynamics of Youth.