Nieuw licht op stillevens uit de Gouden Eeuw

Stilleven met vergulde bokaal, Willem Claesz. Heda, 1635, Rijksmuseum Amsterdam
Detail uit: Stilleven met vergulde bokaal, Willem Claesz. Heda, 1635, Rijksmuseum Amsterdam

Een nieuw onderzoeksproject onder leiding van prof. dr. Jeroen Stumpel (Kunstgeschiedenis) gaat van start om meer inzicht te krijgen in technieken, productie, materiaalgebruik en oppervlaktestructuren van stillevens in de Gouden Eeuw. Het project ‘Recipes and realities: An analysis of texture rendering in still-life painting’ wordt uitgevoerd in samenwerking met de Technische Universiteit Delft. Ook het Rijksmuseum en het Mauritshuis participeren. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een subsidie van € 500.000,- toegekend in het kader van een programma voor interdisciplinaire samenwerkingsprojecten tussen wetenschappers en musea.

In dit project worden geschiedkundige reconstructies gecombineerd met een natuurwetenschappelijke en computationele analyse van oppervlaktestructuren van schilderijen onder verschillende lichtcondities. Daarnaast gebruiken de onderzoekers beeldherkenningstechnieken om bekende structuren uit verschillende perioden met elkaar te vergelijken.

De subsidie voor dit project is toegekend in de eerste financieringsronde van het Netherlands Institute for Conservation, Art and Science (NICAS). Dit instituut verenigt kunstgeschiedenis en conservering van kunstobjecten met natuurwetenschappen. Het is een initiatief van NWO Exacte Wetenschappen in samenwerking met het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, de Universiteit van Amsterdam en de Technische Universiteit Delft.

Nieuwsbericht NWO