Nederlands bedrijfsleven wil zich richten op Brede Welvaart

Vuurtoren van Texel

Ondernemersverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW kiezen als koers 'brede welvaart', waarin naast economisch succes, ook aandacht is voor het welbevinden van Nederlanders. Brede welvaart wordt sinds 2016 gemeten en onderzocht door de Universiteit Utrecht en RaboResearch. Samen brengen wij geregeld de brede welvaartsindicator uit.

Nieuw kompas

In een groot interview in het AD schetst de nieuwe voorzitter van VNO-NCW, Ingrid Thijssen, de weg die het Nederlandse bedrijfsleven wil inslaan. Het moet groener, inclusiever en met meer welvaart voor iedereen. Om toe te werken naar 'brede welvaart' doen de ondernemers verschillende voorstellen, zowel voor de overheid als voor het bedrijfsleven. Op grond van het economisch model van RaboResearch verwachten ze dat hun investeringsagenda de welvaart met een vijfde kan laten stijgen in 2030, ten opzicht van de situatie voor corona. De nieuwe koers kwam, naar eigen zeggen, bij VNO-NCW tot stand na een uitgebreide dialoog met leden en de samenleving. Ze kiezen  voor een "nieuw kompas" dat zich richt op het bereiken van een samenleving met gelijke kansen en werk, een duurzame leefomgeving en voldoende economische groei om die brede welvaart mogelijk te maken.

Elf dimensies van brede welvaart

De Brede Welvaartsindicator

De Universiteit Utrecht onderzoekt al een aantal jaar de brede welvaart en deelt die in de Brede Welvaarts Indicator (BWI). Dit is is een initiatief van strategisch thema Instituties voor Open Samenlevingen, in samenwerking met RaboResearch. Wij kiezen nadrukkelijk voor één integrale welvaartsmaatstaf, waardoor de verhouding tussen verschillende dimensies expliciet wordt. Die dimensies zijn: veiligheid, milieu, gezondheid, subjectief welzijn, balans tussen werk en privé, wonen, onderwijs, materiële welvaart, maatschappelijke betrokkenheid, sociale relaties en banen. Bovendien sluit de BWI zo aan op het Better Life Initiative van de OESO en bouwt erop voort. Dat biedt de mogelijkheid tot een internationale meting en vergelijking van brede welvaart.