Nanna Verhoeff benoemd tot hoogleraar Screen Cultures & Society

Dr. Nanna Verhoeff
Dr Nanna Verhoeff

As of 1 September 2020, Dr Nanna Verhoeff (Media and Culture Studies) will be appointed Professor of Screen Cultures and Society at the Faculty of Humanities.

Screen Cultures and Society

De leerstoel Screen Cultures and Society richt zich op de brede diversiteit van schermtechnologieën en -praktijken, en hun rol binnen cultuur en samenleving. De leerstoel wordt vanuit een combinatie van historische, theoretische en mediavergelijkende perspectieven op veranderingsprocessen ingevuld. Aandacht gaat uit naar de impact van mediatisering, digitalisering en dataficatie op (stedelijke) publieke ruimtes, en specifiek naar de wijze waarop schermen vormgeven aan gesitueerde ervaringen, ontmoetingen, interacties en relaties binnen deze ruimtes. De leerstoel sluit hiermee aan bij internationale ontwikkelingen op het gebied van screen studies, digital media studies en cultural analysis.

Nanna Verhoeff

Nanna Verhoeff publiceert over diverse schermmedia, zoals (vroege) film, mobiele schermen, kunstinstallaties, urban screens en media-architectuur. Ze is coördinator van de research master Media, Art & Performance Studies, initiatiefnemer van de onderzoeksgroep [urban interfaces] en geeft mede vorm aan het onderzoeksplatform Transmission in Motion. Binnen de Faculteit is Verhoeff medeoprichter van de ​Creative Humanities Academy​ – een LifeLong Learning initiatief dat een infrastructuur biedt voor postacademisch onderwijs voor kunst- en cultuurprofessionals.