Mr. Joanne Kellermann benoemd tot voorzitter Raad van Toezicht Universiteit Utrecht

De minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap heeft Mr. Joanne Kellermann (1960) per 1 januari 2020 benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de Universiteit Utrecht. Kellermann volgt prof.dr. Emmo Meijer op die in december 2019 afscheid neemt.

Mr. Joanne Kellermann

De raad van toezicht is bijzonder verheugd over de benoeming van Kellermann tot voorzitter. Ze beschikt over een groot internationaal netwerk en brede expertise, onder meer op het terrein van financiën. De procedure voor een opvolger van Kellermann als lid van de raad van toezicht is inmiddels gestart. De overige leden van de raad van toezicht zijn dr. Jan van der Eijk (vice-voorzitter) Drs. Karin Bergstein MBA, en prof. dr. Frank van der Duijn Schouten. De raad is Emmo Meijer zeer erkentelijk voor de betrokken en deskundige wijze waarop hij de afgelopen acht jaar het voorzitterschap vorm heeft gegeven.

Joanne Kellermann is sinds augustus 2014 al lid van de raad van toezicht van de Universiteit Utrecht. Binnen de raad is ze momenteel lid van de audit commissie. Sinds juni 2019 is ze bestuursvoorzitter van  Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Hiervoor was ze fulltime lid van de Single Resolution Board (SRB). De SRB, die in Brussel zetelt, is onderdeel van de Bankenunie en verantwoordelijk voor resolutieplanning en crisismanagement bij de grote Europese banken. Voordien was zij, sinds 2007, lid van de directie van De Nederlandsche Bank (DNB) waar ze verantwoordelijk was voor toezicht op de financiële sector. Kellermann is daarnaast bestuurslid bij P.R.I.M.E. Finance Foundation en bij Aflatoun International.