15 maart 2017

Mirko Tobias Schäfer in De Ingenieur over bots op social-media

© iStockphoto.com/HStocks
© iStockphoto.com/HStocks

Zo'n zeven procent van alle social media-accounts zijn bots, accounts die niet gekoppeld zijn aan een mens. Bots zijn volautomatische computerprogramma's die op sociale netwerken zoals Facebook of Twitter berichten kunnen verspreiden. Ook tijdens verkiezingen zijn zulke bots actief. Het lijkt bij de Nederlandse verkiezingen mee te vallen maar bots waren wel actief tijdens de verkiezingen in de VS.

Dr. Mirko Schäfer
Dr. Mirko Schäfer

Hoe groot de invloed van die bots is, valt moeilijk te zeggen, vertelt dr. Mirko Tobias Schäfer (Media en Performance) deze maand in een artikel in De Ingenieur. Maar het illustreert wel de negatieve invloed die automaten kunnen hebben via social media. Schäfer: 'De meest extreme meningen, vaak met een emotionele basis, worden het snelst gedeeld, onafhankelijk van wat de inhoud is. Zo kan bijvoorbeeld fake news zich snel verspreiden. Bots kunnen bijdragen aan de snelle verspreiding van dat nepnieuws, door ze zo te programmeren dat ze extreme taal uitslaan'.

In De Ingenieur van maart een uitgebreid artikel over het maken van een bot, de toepassingen van de techniek en de invloed die ze hebben.