Masterstudent Michelle Schinkel wint Unilever Research Prijs 2019

Michelle Schinkel ontvangt de Unilever Research scriptieprijs
Michelle Schinkel ontvangt de Unilever Research Prijs (foto: Unilever)

Michelle Schinkel, Masterstudent Molecular and Cellular Life Sciences, wint dit jaar een Unilever Research Prijs. Unilever reikt deze prijs elk jaar uit aan 13 Masterstudenten die excellent onderzoek hebben geleverd op het gebied van de VN Sustainable Development Goals. Schinkel deed tijdens haar stage onderzoek naar schimmelinfecties. Mensen met een zwak immuunsysteem zijn daar zeer vatbaar voor, en slechts vier soorten schimmels zijn samen verantwoordelijk voor 1,5 miljoen doden per jaar.

Schinkel bestudeerde in detail hoe de besmettelijke deeltjes van Aspergillus fumigatus, de sporen die we allemaal dagelijks inademen, zich verzetten tegen onze afweercellen. Haar onderzoek onthulde een nieuwe strategie van deze schimmel en ze ontdekte dat zeer specifieke kleine moleculen in deze sporen bescherming bieden tegen reactieve zuurstofsoorten. Deze kleine schimmelmoleculen kunnen in de toekomst het doelwit worden van nieuwe medische behandelingen om schimmelinfecties te bestrijden.

Publicaties

Het onderzoek van Schinkel was zeer multidisciplinair en omvatte zowel schimmelbiologie als scheikunde. In haar onderzoek liet Schinkel zien een zeer bekwame, creatieve en onafhankelijke wetenschapper te zijn. Volgens haar begeleider Hans de Cock (Moleculaire Microbiologie) behoort Schinkel tot de top 10% van de studenten. Haar bijdrage aan het onderzoek tijdens haar opleiding leidde al tot publicaties in Medical Mycology en het European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics.

Molecular and Cellular Life Sciences

Eerder dit jaar vielen twee andere studenten Molecular and Cellular Life Sciences ook al in de prijzen. Felix Kümmerer ontving in maart de Vliegenthart scriptieprijs voor zijn onderzoek naar kaliumkanalen in levende cellen. In november ontving Hugo Damstra de Pfizer Prijs voor Life Sciences voor zijn onderzoek naar de dynamiek van het cytoskelet van T-lymfocyten.

Het Masterprogramma Molecular and Cellular Life Sciences is gericht op multidisciplinair onderzoek met betrekking tot gezondheid en ziekte in cellen en organismen.