Marca Wauben krijgt ISEV Special Achievement Award

Op 27 april heeft de International Society for Extracellular Vesicles (ISEV) de ‘Special Achievement Award’ uitgereikt aan Prof Dr. Marca Wauben, hoogleraar intercellulaire communicatie. Dit gebeurde tijdens het jaarlijkse ISEV congres met meer dan 1100 deelnemers in Kyoto, Japan.

Marca ontving deze bijzondere onderscheiding voor haar excellente wetenschappelijke bijdrage aan het Extracellular Vesicles (EV) onderzoeksveld en het vergroten van de impact van ISEV. Vanaf het begin was ze betrokken bij de oprichting van de ISEV. In 2012 werd ze gekozen tot bestuurslid in het eerste ISEV bestuur en was ze betrokken bij de oprichting van The Journal of Extracellular Vesicles. Als eerste ‘Chair Science’ was ze verantwoordelijk voor het opzetten van de structuur voor het jaarlijkse ISEV congres en de ISEV workshops wereldwijd, waaruit zeer waardevolle ISEV Position papers zijn voortgekomen. Als Secretaris-generaal van ISEV stimuleert ze de ontwikkeling van transnationale EV-netwerken wereldwijd. Haar onderzoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het gebruik van flow cytometrie voor EV-analyse.
Bij de uitreiking van de award werd zij genoemd als inspiratiebron en geroemd voor haar onvermoeibare inzet voor ISEV en het EV-veld. Daarmee heeft ze niet alleen een waardevolle bijdrage geleverd voor de ISEV community, maar ook gezorgd voor de oprichting van een nationale vereniging in Nederland in 2018, NLSEV.