Lucia van der Meulen wint prijs voor masterscriptie over subtiel seksisme en mensenrechten

Lucia van der Meulen

Lucia van der Meulen, verbonden aan de Universiteit Utrecht, heeft de Thoolen NJCM-scriptieprijs voor de beste masterscriptie over mensenrechten in Nederland gewonnen. Ze krijgt de prijs voor haar masterscriptie uit 2018 Combating Sexism through Human Rights: Present and potential protection in Europe. Op 12 maart zal ze haar scriptie kort presenteren tijdens het NJCM Lustrumcongres in de Balie in Amsterdam.

#metoo

De jury vond haar interdisciplinaire aanpak, waarbij ze bevindingen uit de sociale psychologie verbindt aan het mensenrechtelijke kader orgineel en verhelderend. Lucia van der Meulen deed onderzoek naar subtiele vormen van seksisme. Volgens de jury is dit zeker na #metoo een urgent mensenrechtelijk onderwerp.

De ingezonden scripties zijn beoordeeld op de originaliteit van het onderwerp, de mensenrechtelijke toepassing, het wetenschappelijk niveau, vernieuwing, bronnenonderzoek en leesbaarheid/toegankelijkheid. Het panel was onder de indruk van zowel de winnaar als de tweede prijs en het was dan ook een nek-aan-nek race. Er was veel bewondering voor de bronnen die door beide studenten gehanteerd werden en het fraaie taalgebruik. De onderwerpen zijn daarnaast maatschappelijk zeer relevant.

Over Lucia van der Meulen

In 2018 studeerde Lucia van der Meulen cum laude af in het masterprogramma Public International Law aan de Universiteit Utrecht. Momenteel volgt ze de Legal Research Master In Utrecht en is ze als medewerker verbonden aan het
Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM) van de Universiteit Utrecht. Ze is redacteur van het Utrecht Journal of International and European Law en als vrijwilliger voorlichter van COC Midden-Nederland.