Linda Duits: Waarom dragen jongens geen roze nagellak?

College Universiteit van Nederland

Waarom dragen jongens geen roze nagellak? Dr. Linda Duits (Media- en Cultuurwetenschappen) onderzoekt waar ideeën over hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen vandaan komen en wat er gebeurt als jij je hier niet aan houdt. Ze geeft hierover een college aan de Universiteit van Nederland.

In welke hokje plaatsen we mannen en vrouwen? Vrouwen houden van chocola, hangen uren aan de telefoon en nemen het liefst wel tien koffers mee als ze op vakantie gaan. Mannen daarentegen drinken graag bier, kijken naar voetbal en dromen van die snelle sportwagen. Ziedaar het stereotype plaatje man versus vrouw. Maar wat als jij buiten dit hokje stapt? Het college van Duits past in de collegereeks man/vrouw van de Universiteit van Nederland.

Linda Duits

Duits is verbonden als onderzoeker en docent aan de Universiteit Utrecht waar ze onderzoek doet naar onder meer meisjescultuur en religieuze jongeren. Haar interesse ligt vooral bij de relatie tussen media en identiteit, zoals bijvoorbeeld de invloed van seks op televisie of in film op het vormen van een identiteit. Van haar hand verscheen recent Dolle Mythes, waarin ze vijf mythes over het feminisme ontkracht. Ze is verbonden aan het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk onderzoek (onderzoeksprogramma Genderstudies).