LHBT-jongeren vaker gepest door schoolpersoneel

Lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT-)jongeren worden vaker dan heteroseksuele, cisgender jongeren gepest door leerkrachten en ander schoolpersoneel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van jeugdonderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen. “Het is het eerste onderzoek met landelijk representatieve gegevens over de ervaringen van LHBT-scholieren in Nederland met pestgedrag”, aldus Tessa Kaufman. De bevindingen zijn zojuist verschenen in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Adolescent Health.

Vlag op schoolbord

Aan het onderzoek van Kaufman en haar Groningse collega Laura Baams deden bijna 30.000 jongeren mee, verspreid over 136 Nederlandse middelbare scholen. De onderzoekers vergeleken de ervaringen van LHBT-jongeren met die van heteroseksuele, cisgender jongeren op het gebied van pestgedrag. Kaufman: “We constateren dat LHBT-jongeren vaker worden gepest door leerkrachten of andere medewerkers van de school. Dit pesten gebeurde vaker op locaties waar weinig supervisie aanwezig is. Denk aan kleedkamers, toiletten, de fietsenkelder, de parkeerplaats en online.”

Vaker onopgelost

De LHBT-jongeren die deelnamen aan dit onderzoek geven ook aan dat ze zich onveiliger voelen om hun ervaringen met pestgedrag te melden. Wanneer ze wel een melding maakten, deden ze dat minder vaak op school of bij hun ouders, maar juist vaker bij de politie. Kaufman: “Voor LHBT-jongeren bleef het probleem vervolgens vaker onopgelost dan bij heteroseksuele, cisgender jongeren.”

Scholen kunnen overwegen om Gender & Sexuality Alliances (GSA’s) te faciliteren.

Wat scholen kunnen doen

Volgens de onderzoekers vragen hun bevindingen om actie. Kaufman: “Bijvoorbeeld om de ervaringen van LHBT-jongeren beter in de gaten te houden. Zo kunnen scholen duidelijker informatie verschaffen. Het liefst ook al aan het begin van het schooljaar, zodat iedereen weet waar je ervaringen met pesten veilig en eventueel anoniem kan melden.” Kaufman en Baams geven tevens aan dat scholen kunnen overwegen om Gender & Sexuality Alliances (GSA’s) te faciliteren. “Zo wordt de school hopelijk een veilige school voor iedereen.”