3 november 2016

Lesmethode voor schrijfvaardigheid Tekster wint praktijkprijs

Jurywinnaars Renske Bouwer (links) en Monica Koster (rechts). Foto: Edwin Weers
Jurywinnaars Renske Bouwer (links) en Monica Koster (rechts). Foto: Edwin Weers

Monica Koster en Renske Bouwer (Utrecht Institute of Linguistics OTS) hebben de NRO-VOR-praktijkprijs 2016 gewonnen voor de lesmethode Tekster, die zij tijdens hun promotieproject ontwikkelden. Koster en Bouwer ontvingen de prijs van €2.000 voor de doeltreffende wijze waarop zij hun onderzoek hebben vertaald naar de onderwijspraktijk. 

Succesvolle lesmethode

Ze ontwikkelden samen met leerkrachtenteams het lesprogramma Tekster voor schrijfvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs. Leerlingen bleken na vier maanden met Tekster te hebben gewerkt 1 ½ leerjaar vooruit in schrijfvaardigheid te zijn gegaan.

NRO-VOR-Praktijkprijs

De praktijkprijs van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, onderdeel van NWO) en VOR (Vereniging voor Onderwijs Research) onderstreept het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk.  

Tekster al eerder in de prijzen

Koster en Bouwer wonnen eerder dit jaar de EARLI (European Association for Research in Learning and Instruction) Award voor het beste paper.

Media-aandacht

Het onderzoek van Bouwer en Koster kreeg zeer veel media-aandacht in de aanloop naar hun promotie op 2 september. Ook ontvingen de onderzoekers veel reacties van scholen die interesse hebben in Tekster.