Lerarentekort terugdringen met Alfa4all en Bèta4all

Minister Van Engelshoven na werkbezoek enthousiast over Alfa4all en Bèta4all

Op woensdag 7 juli bracht demissionair minister van OCW Ingrid van Engelshoven een online werkbezoek aan Alfa4all en Bèta4all. Deze landelijke initiatieven ondersteunen studenten die willen instromen in de eerstegraadslerarenopleidingen maar nog onvoldoende vakinhoud hebben bij het wegwerken van deze deficiënties. De minister was zo enthousiast dat ze binnenkort terugkomt.

Projectleiders Ineke Lam (Alfa4all) en Ralph Meulenbroeks (Bèta4all) kijken terug op een geslaagd bezoek. Ineke Lam: “We hebben het belang van Alfa4all en Bèta4all goed kunnen bespreken: om het lerarentekort te kunnen terugdringen, moeten we zoveel mogelijk potentiële studenten werven voor de lerarenopleidingen.” Na een introductie door Jan van Tartwijk toog de afvaardiging (digitaal uiteraard) naar een scheikundelokaal. “Via een camera in het lokaal kon de minister meekijken met cursisten met veiligheidsbrillen en witte jassen die op dat moment practicumonderwijs binnen Bèta4all kregen. Ze sprak met twee van hen.”

Lerarenvak

Na het scheikundepracticum was er een sessie met twee cursisten en een docent van Alfa4all. Tijdens dit programmaonderdeel van het werkbezoek kwam ook naar voren hoe belangrijk het is niet alleen voor een nieuwe aanwas van met name ook academisch opgeleide leraren te zorgen, maar ook de vakkennis van de huidige leraren up-to-date te houden. Ineke Lam: “Naast studenten kunnen ook zittende docenten gebruikmaken van het cursusaanbod van Alfa4all en Bèta4all, in het kader van hun na, bij- of omscholing. Iemand die al jaren natuurkunde doceert, heeft misschien in zijn eigen opleiding niets over nanotechnologie gehoord.”

Om het lerarentekort te kunnen terugdringen, moeten we zoveel mogelijk potentiële studenten werven voor de lerarenopleidingen.

Ontwikkelen

Tot slot gaven Fred Weerman, decaan Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en voorzitter landelijk overleg decanen Geesteswetenschappen, en vicevoorzitter van de VO-raad Hein van Asseldonk hun reflecties op beide initiatieven, vertelt Ineke Lam. “Er werd gesproken over het belang van meer ontwikkeltijd voor vo-leraren; ontwikkelen is immers een wezenlijk onderdeel van het beroep waar nu helaas meestal geen tijd voor is." Eén van de aanwezigen verwoordde het heel passend: "Weer terug van uitvoerder naar autonoom professional." De minister was heel enthousiast. Ineke Lam: “Toen ze aangaf dat ze graag nog eens wilde komen, kon ik me niet voorstellen dat ze dat echt zou doen. Maar pal na haar bezoek kregen we al een telefoontje dat ze een afspraak wilde maken om het gesprek voort te zetten tijdens een tweede (hopelijk fysiek) werkbezoek op een faculteit.”

Over deze landelijke projecten

De Universiteit Utrecht verzorgt de (project)coördinatie van zowel Alfa4all als Bèta4all, maar het zijn landelijke samenwerkingsverbanden. De kracht van beide initiatieven is om in gezamenlijkheid een bijdrage te leveren aan het lerarentekort. Geïnteresseerde studenten en zittende docenten kunnen zich – na overleg met en advies van de toelatingscommissie – gratis inschrijven voor een van de beschikbare cursussen. Meer informatie over de projecten is te vinden op Alfa4all en Bèta4all.