'Kweekvleesproductie is nog niet erg diervriendelijk'

AgriHolland

Kweekvlees zou een uitstekend alternatief kunnen zijn voor het vlees uit de intensieve veehouderij. Van dierenleed lijkt bij kweekvlees immers geen sprake, en de nadelige milieueffecten van met name de rundveehouderij blijven bij de nieuwe techniek goeddeels achterwege. Maar de huidige manier om kweekvlees ter produceren is afhankelijk van een product dat afkomstig is uit de vleesindustrie en verre van diervriendelijk, betoogt Jan van der Valk, Medisch-bioloog en hoofd van het 3Rs-Centre Utrecht Life Sciences, faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Voor de productie van kweekvlees is veel foetaal kalfserum nodig, tot 30% van de hoeveelheid groeimedium aan toe. Dat foetaal kalfserum wordt verkregen door het verbloeden van ongeboren, vaak nog levende kalveren, die tijdens de slacht van zwangere koeien worden ontdekt. Berekend is dat voor de productie van 10 gram kweekvlees het bloed van één ongeboren kalf nodig is.

Het volledige artikel is verschenen op AgriHolland, 11 juni 2018