KNAW Beijerinck Premie naar Robert de Vries

Dr. Robert de Vries, Universiteit Utrecht

Robert de Vries ontvangt de Beijerinck Premie van 25.000 euro voor zijn belangrijke bijdragen aan het onderzoek naar de receptor-specificiteit van virussen, waaronder het griepvirus. Al tijdens zijn promotieonderzoek toonde hij aan dat complex vertakte suikers de belangrijkste receptoren zijn voor het griepvirus. Robert de Vries is universitair hoofddocent bij het Utrechts Instituut voor Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.

De Vries ontving in 2018 een ERC Starting Grant van 1,5 miljoen euro om een fundamentele doorbraak in de ontwikkeling van vaccins voor een gevaarlijke griepsoort te bereiken.

Robert de Vries

De Vries is universitair hoofddocent in de groep Chemical Biology and Drug Discovery van het Utrecht Institute for Pharmaceutical Sciences (UIPS). Hij studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de Universiteit Utrecht bij prof. Peter Rottier en dr. Xander de Haan (Diergeneeskunde). Daarna werkte hij als postdoc bij het The Scripps Research Institute in de Verenigde Staten. Eerder ontving De Vries onder meer een LIFT-subsidie voor een samenwerkingsproject met FrieslandCampina (2016), een Veni-subsidie (2014) en een Rubicon-beurs (2012).

Beijerinck Premies

Elke twee jaar worden twee Beijerinck Premies uitgereikt aan postdoc-onderzoekers die aan een Nederlandse wetenschappelijke instelling excellent virus-georiënteerd onderzoek verrichten. De prijzen worden op vrijdag 8 maart uitgereikt na afloop van het Dutch Annual Virology Symposium in Amsterdam. Robert de Vries en mede-laureaat Rory de Vries (Erasmus MC) zullen hier een korte voordracht houden over hun werk. Eva Harris, winnaar van de Beijerinck Virologie Prijs, zal de Beijerinck Lecture uitspreken.