Jurist en psycholoog Lydia Dalhuisen wint prijs voor haar proefschrift over brandstichters

Lydia Dalhuisen
Mr. dr. Lydia Dalhuisen

Onderzoeker Lydia Dalhuisen, werkend op het grensvlak tussen psychologie en recht, heeft de prijs van het Provinciaal Utrechts Genootschap van Kunsten en Wetenschappen gewonnen met haar proefschrift Firesetting and firesetters in the Netherlands. Individualization, identification and treatment.

Op 13 november krijgt Dalhuisen de prijs uitgereikt op een feestelijke, openbare bijeenkomst in het Academiegebouw. Ze wint een vrij te besteden bedrag van 2.500 euro en een door de Utrechtse kunstenaar Theo van de Vathorst ontworpen penning.

Brandstichting en brandstichters

Dalhuisen, die zowel een master klinische gezondheidspsychologie als een master strafrecht (die laatste cum laude) voltooide, promoveerde in 2016 aan de Universiteit Utrecht met een proefschrift over brandstichters. Haar promotoren waren de hoogleraren Frans Koenraadt en Ferry de Jong. Dalhuisens proefschrift verscheen als boek en tijdens het onderzoek werkte ze ook aan andere boeken, zoals De behandeling van onderscheiden typen brandstichters en Brandstichters onder vuur. Van 2011 tot 2017 deed Dalhuisen naast haar werk als universitair docent onderzoek bij de Forensisch Psychiatrische Kliniek in Assen. Ze is als docent en onderzoeker verbonden aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

Het Provinciaal Utrechts Genootschap van Kunsten en Wetenschappen

Jaarlijks keert het Provinciaal Utrechts Genootschap van Kunsten en Wetenschappen (PUG) de PUG-prijs toe aan een wetenschapper die aan de Universiteit Utrecht gepromobeerd is afgestudeerd in de tweede-fase van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Een vakinhoudelijke jury beoordeelt de proefschriften of artistieke projecten op kwaliteit, originaliteit en maatschappelijke relevantie. Het genootschap bestaat al sinds 1773 en is opgericht om kunst, cultuur en wetenschap in de stad en de provincie Utrecht te stimuleren en te subsidiëren.

Dit jaar is de PUG-prijs bestemd voor een proefschrift uit de faculteiten Recht, Economie, Bestuur en Organisatie en Sociale Wetenschappen. In een cyclus van vijf jaar komt telkens een andere tak van wetenschap of kunst voor de PUG-prijs in aanmerking. Om te bepalen welke van de ingezonden dissertaties de prijs verdient, is gezocht naar een jury die de vakgebieden van beide faculteiten kan overzien.

De jury bestond dit jaar uit:

• Dr. Ruud Abma (Algemene Sociale Wetenschappen)
  • Prof. dr. Elaine Mak (Encyclopedie van de rechtswetenschappen en Rechtstheorie)
  • Prof. dr. Barbara Vis (Politiek en Bestuur)
  • Prof. dr. Ed Jonker, Geschiedtheorie en Wetenschapsfilosofie, tevens juryvoorzitter.

De prijsuitreiking Geert Corstens lezing.

Voorafgaand aan de uitreiking van de PUG-prijs zal Prof. Mr. Geert Corstens, voormalig president van de Hoge Raad de najaarslezing verzorgen. Hij zal spreken over het thema vergeving. Daarna volgt de prijsuitreiking aan Lydia Dalhuisen en zal zij ook zelf het onderzoek van haar proefschrift toelichten.

De najaarslezing en uitreiking van de PUG-prijs zijn openbaar toegankelijk.

De bijeenkomst begint om 20:00 uur in de Senaatszaal van het Academiegebouw aan het Domplein in Utrecht.