Josine Blok nieuw departementshoofd Geschiedenis en Kunstgeschiedenis

Prof. dr. Josine Blok. Foto: Ivar Pel
Prof. dr. Josine Blok

Per 1 juni wordt prof. dr. Josine Blok hoofd van het departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis bij de faculteit Geesteswetenschappen. Zij neemt deze positie gedurende een jaar over van prof. dr. Joris van Eijnatten, die zich het komende jaar op zijn onderzoek richt.

Josine Blok is sinds 2001 hoogleraar Oude geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op de theorie en praktijk van burgerschap in de antieke Griekse wereld, in het bijzonder in klassiek Athene, ook in vergelijking met burgerschap in moderne democratieën. Daarnaast heeft zij belangstelling voor de negentiende eeuw, met name voor de beoefening van de klassieke studies in die tijd. Van juni 2013 tot en met december 2014 was ze vice-decaan onderzoek van de faculteit Geesteswetenschappen. Sinds 2015 is ze facultair vertrouwenspersoon wetenschappelijke integriteit.

Joris van Eijnatten is sinds 2009 hoogleraar Cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij leidt de onderzoeksprojecten ASYMENC (‘Asymmetrical encounters: Digital humanities approaches to reference cultures in Europe, 1815-1992’, gefinancierd door HERA) en Translantis (‘Digital Humanities Approaches to Reference Cultures: The Emergence of the United States in Public Discourse in the Netherlands, 1890-1990’, gefinancierd door NWO). Ook is hij een van de grondleggers van het Digital Humanities Lab en de master Cultural History. Hij is redacteur van het open access tijdschrift HCM, International Journal for History, Culture and Modernity en auteur van onder meer Van dorpsplein tot cyberspace - een cultuurgeschiedenis van de communicatie (2014).