29 november 2018

José van Dijck over waarden in de digitale omgeving

© iStockphoto.com

Op 28 november 2018 publiceerde SienceGuide een artikel over de eerste Digital Society conferentie van de VSNU. Hierbij was prof. dr. José van Dijck (Media- en Cultuurwetenschappen) aanwezig om te spreken over waarden in de digitale omgeving.

Prof. dr. José van Dijck. Fotografie: Milette Raats
Prof. dr. José van Dijck. Fotografie: Milette Raats

Van Dijck ging in op de vraag hoe de normen en waarden van onze maatschappij terugkomen in de digitale omgeving waarin mensen zich bewegen. Volgens van Dijck "komen applicaties met hun eigen impliciete waarden, en moeten deze continu aan de publieke waarden worden getoetst."

Veel van deze applicaties zijn in handen van een paar grote techgiganten als Google, Amazon en Facebook. Deze bedrijven zijn allemaal gevestigd buiten Europa. "Over de technologische infrastructuur van ons digitale ecosysteem hebben we in Europa dus eigenlijk niet zo veel te zeggen.”, aldus van Dijck.

Risico's

Dit kan risico's met zich meebrengen. Zo focussen de techbedrijven zich steeds meer op onderwijs. Amazon ziet bijvoorbeeld 'het kind als de klant'. “In Europa is onderwijs over het algemeen een publiek goed. Dus eigenlijk strookt deze benadering helemaal niet met onze waarden.”, meent van Dijck. Het is daarom belangrijk dat de waarden van de digitale omgeving continu gemeten worden met de waarden van de maatschappij.

José van Dijck

José van Dijck is mediawetenschapper en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.