Jan Raaijmakers boegbeeld topsector Life Sciences & Health

Jan Raaijmakers

Prof. Jan Raaijmakers is door minister Kamp van Economische Zaken benoemd als boegbeeld voor de topsector Life Sciences en Health. Raaijmakers is sinds 1998 betrokken bij het departement Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht als bijzonder/deeltijd hoogleraar op het terrein van de gezondheidseconomie en de rol van geneesmiddelen daarin. Daarnaast was hij tot voor kort Vice President External Scientific Collaborations van GSK (GlaxoSmithKline) Europe. Jan Raaijmakers volgt per 5 maart 2015 Rob van Leen op, die tot februari vorig jaar boegbeeld was.

Topsectoren zijn gebieden waarin het bedrijfsleven, universiteiten, onderzoekscentra en de overheid samenwerken aan kennis en innovatie om hun positie nog sterker te maken. Het boegbeeld van een topsector heeft de opdracht om de samenwerking tussen de verschillende partijen verder te versterken.  “Met zijn ervaring binnen de wetenschap en het bedrijfsleven en zijn aandacht voor publiek-private samenwerking, is Jan Raaijmakers de aangewezen persoon om innovatie binnen Life Sciences en Health een extra impuls te geven”, aldus minister Kamp.

Jan Raaijmakers

Jan Raaijmakers (1952) begon als analist bij de vakgroep longziekten in Utrecht, studeerde in de avonduren biologie en farmacologie en promoveerde aan de Universiteit Utrecht. In 1988 trad hij in dienst bij GSK, één van de grootste innovatieve farmaceutische bedrijven ter wereld. Na functies als medisch directeur, director science and business development en commercial director, was hij de afgelopen 7 jaar Vice President External Scientific Collaborations Europe. In deze rol hield hij zich met name bezig met samenwerkingsmodellen tussen wetenschap, overheid en industrie.

Hoogleraar

Daarnaast was hij van 1998 tot 2008 bijzonder hoogleraar Technology Assessment van geneesmiddelen bij het departement Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Sinds oktober 2008 is hij (deeltijd) gewoon hoogleraar en als zodanig betrokken bij het onderzoek en onderwijs van het departement en als adviseur. Ook is hij onder meer vice-voorzitter van de Board of Directors van het Top Institute Pharma.