Jaap Verheul benoemd tot bijzonder hoogleraar Trans-Atlantische Betrekkingen

Prof. dr. Jaap Verheul

Dr. Jaap Verheul (Cultuurgeschiedenis) is met ingang van 1 april 2019 benoemd tot bijzonder hoogleraar Trans-Atlantische Betrekkingen aan de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit. De bijzondere leeropdracht is mogelijk gemaakt door de Altantische Commissie in Den Haag en wordt ondergebracht bij de leerstoel Engelse en Amerikaanse letterkunde en cultuur. Jaap Verheul is tevens universitair hoofddocent cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij doceert trans-Atlantische geschiedenis en cultuurgeschiedenis van de twintigste eeuw.

Aan de Radboud Universiteit zal hij zich in het bijzonder toeleggen op de bestudering van de culturele dimensie van de moderne trans-Atlantische betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Europa, met de speciale aandacht voor de binnenlandse beeldvorming en gedeelde waarden die aan internationale samenwerking ten grondslag liggen.

Transnationale cultuurgeschiedenis

Verheul studeerde contemporaine geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en promoveerde daar in 1990 op een studie over de rol van het particulier initiatief bij de bevordering van Nederlandse cultuur na 1945. Zijn huidige onderzoek is gericht op transnationale cultuurgeschiedenis, in het bijzonder in de relatie tussen de Verenigde Staten en Europa.

De Atlantische Pelgrim

Hij is coördinator van een aantal internationale onderzoeksprojecten waarin digitale instrumenten en methodes worden ontwikkeld  om internationale beeldvorming en de verspreiding van nieuws en kennis binnen mondiale informatienetwerken te onderzoeken. Hij publiceerde over trans-Atlantische geschiedenis en Amerikaanse beelden van de Europese samenleving, onder andere in zijn prijswinnende biografie De Atlantische Pelgrim over de Amerikaanse historicus John Lothrop Motley en diens beeld van de Nederlandse geschiedenis.