Italiaanse grammatica leren: totaal geflipt
De grammatica van een nieuwe taal onder de knie krijgen; dat vereist vooral héél véél oefening. Maar de tijd om dit te doen is de laatste jaren minder geworden, zo constateerden docenten Italiaans Carlo Giordano en Luisa Meroni. Daarom zochten zij een nieuwe manier om hun studenten toch voldoende te laten oefenen met de Italiaanse grammatica. Via de Educatieve Middelen Pool (EMP) kregen ze tijd en ondersteuning om hun idee in de praktijk te brengen: capovolgèndo la classe! Oftewel: flipping the classroom.
Kwaliteit bewaken
Het aantal taalverwervingscursussen in de opleiding Italiaanse Taal en Cultuur is de afgelopen jaren afgenomen. Studenten hebben daarom minder tijd hebben om te oefenen en om zich de grammaticale regels echt eigen te maken. Ondanks de inspanningen van de docenten, bleek het lastig om de kwaliteit van de opleiding te bewaken.
Luisa: ‘Om dit op te lossen, wilden we de flipping the classroom-methodologie gebruiken in onze taalcursussen. Zo wilden we studenten de mogelijkheid geven om al voor de les te oefenen en te reflecteren. Tijdens het college is er vervolgens meer ruimte om de kennis toe te passen en om te verdiepen.’
Animatievideo’s
Met uren en onderwijskundige ondersteuning vanuit de EMP hebben Luisa en Carlo vijftien korte, interactieve video’s gemaakt over specifieke grammaticale onderwerpen. In de filmpjes figureren ze zelf als getekende poppetjes die het onderwerp in een korte dialoog duidelijk maken. In de rest van de video leggen de docenten de stof uit, en geven ze voorbeelden waarmee de student kan oefenen.
De filmpjes maakten ze met ‘FeedbackFruits Interactive video’, waar ze oefeningen direct in het filmpje konden integreren. Studenten bekeken de filmpjes in Blackboard, waar ze hun begrip van de stof dus meteen konden toetsen. Wat ze nog niet begrepen, werd besproken tijdens de les.
Onderwijskundige ondersteuning
Ivana Brasileiro en Marjolein Cremer (Onderwijsadvies & Training) waren als onderwijskundig adviseurs betrokken bij het project ‘Videogrammarly’. Zij hielpen met een geschikt format kiezen voor de taalvideo’s en dachten mee met de scripts en de didactische opbouw. Luisa: ‘er is zóveel mogelijk met de video’s, dat het lastig kan zijn om ze kort en effectief te houden. Ivana en Marjolein hielden ons scherp, gaven gerichte suggesties en bijvoorbeeld tips over welke oefeningen we in de video’s konden opnemen’.
Studenten zijn positief
In de vakevaluaties zijn studenten gevraagd naar hun mening over de grammaticavideo’s. Vrijwel alle studenten zijn zeer positief:
- They stimulate my learning process and prepare me for the lessons. I can also rewatch them if something wasn't completely clear.
- Having a base before the grammar lessons is also way more effective, then you can ask questions about the difficult parts and not having to focus on the basics.
- Grammatica explanations were very clear. It is also convenient that you can replay the video when you don't understand something. This way you can't miss any of the explanations.
- The explanation of the grammar topics were always very to the point and clear. Perfect to rewatch before exams, and with the visual aids good to understand.
Luisa: ‘Wij denken dat de video’s mede zo goed gewaardeerd worden, omdat ze heel interactief zijn. Studenten wordt regelmatig gevraagd de video te stoppen, te oefenen en door te gaan. En elk filmpje begint met een cartoon waarin wij als docenten figureren als getekende poppetjes. We hebben zelfs een video met bloopers van ons gemaakt, die is heel vaak bekeken.’
Goede studieresultaten
Sinds het project is gestart, behaalden de studenten betere studieresultaten op de onderdelen die aan bod kwam in de video’s. Luisa: ‘En dit terwijl de video’s juist de meest moeilijke onderwerpen behandelden! Hopelijk is het geen toeval, en zien we volgend collegejaar dezelfde mooie resultaten.’
Ook voor andere opleidingen?
De manier waarop de Italiaanse docenten flipping the classroom hebben ingezet, kan ook interessant zijn voor andere (taal)opleidingen. Luisa: ‘Naast het voordeel dat studenten hebben van de video’s, geeft het ook continuïteit binnen de opleiding. Want niet alle docenten leggen de grammaticaregels op dezelfde manier uit.’
Het project gaat door
Ook komend academisch jaar zullen Carlo en Luisa de video’s blijven inzetten. Waar de methode eerst in twee bachelorcursussen werd toegepast, wordt dat nu uitgebreid naar de gevorderde cursus Italiano 4. Dat betekent dat er nieuwe video’s gemaakt moeten worden. De aanvraag voor uitbreiding van het project is inmiddels geaccepteerd.
Nieuwsgierig?
Over de EMP
De Educatieve Middelen Pool (EMP) biedt faculteiten van de UU de mogelijkheid om onderwijskundig advies in te huren voor verbetering en innovatie van het onderwijs. De EMP kan worden ingezet voor een cursus, een studieonderdeel, methode of instrument, een compleet curriculum, onderwijsorganisatie of kwaliteitsborging.
Dit artikel is de eerste in een reeks over EMP-projecten van de UU.