Is een TalenTjaar de oplossing voor het lerarentekort?
Het onderwijs kampt met grote tekorten: de aantallen studenten aan leraren- en onderwijsopleidingen blijven al jaren achter. Middels een ‘Challenge Lerarentekort’ hoopt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) hier verandering in te brengen. Sander Bos en Seline Rudolph van shs denken het tekort in de talenstudies te kunnen ondervangen en wonnen de challenge met hun project TalenTjaar. De faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht is partner en werkt mee aan een pilot.
Inhoudelijk tussenjaar
Het TalenTjaar is een begeleid inhoudelijk tussenjaar, waarin net-afgestudeerde scholieren meelopen met een talendocent in het middelbaar onderwijs. Naast het opdoen van ervaring als docentassistent, krijgen jonge talenten de kans een moderne vreemde taal te leren en twee maanden op reis te gaan naar het land waar de gekozen taal gesproken wordt.
“Veel van de havo-/vwo-eindexamenleerlingen weten niet wat ze willen studeren”, legt Bos uit. “Ze hebben meer tijd nodig en willen misschien nog wel naar het buitenland. Maar ook als ze wel kiezen is de vraag hoe afgewogen hun keuze is: 11 tot 15 procent van de eerstejaarsstudenten valt uit. Met het TalenTjaar ontstaat er direct contact met ‘zwevende kiezers’, terwijl zij laagdrempelig kunnen ervaren of het leraarschap iets voor ze is.”
shs en faculteit Geesteswetenschappen
Bos organiseert het TalenTjaar vanuit Studenten Helpen Scholieren (shs), een organisatie met de missie ‘een nieuwe generatie verliefd te maken op het onderwijs’. shs werkt al samen met de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht. Voor het TalenTjaar is de expertise van de faculteit Geesteswetenschappen benut en deelnemers zullen er aan hun taalniveau kunnen werken.
Er ontstaat direct contact met ‘zwevende kiezers’, terwijl zij laagdrempelig kunnen ervaren of het leraarschap iets voor ze is.
“Iris van der Tuin, vicedecaan voor bacheloronderwijs, en ik kennen elkaar van Liberal Arts & Sciences”, vertelt Bos. “Aan het begin van dit kalenderjaar benaderde ze mij met de vraag of we vanuit shs konden meedenken over creatieve oplossingen om de instroom van talenopleidingen en de educatieve minor te verhogen.” Samen met decaan Thomas Vaessens ontwikkelden Bos en Van der Tuin drie voorstellen, waaronder het TalenTjaar.
“Het was even zoeken hoe we de ontwikkeling van het TalenTjaar konden financieren en toen kwam de Lerarentekortchallenge voorbij. We krijgen nu ruim 50.000 euro van OCW om tussen februari en juli een pilot te draaien.” Dan zullen ook docenten Doris Abitzsch (Duits) en Marco Bril (Frans) van de Utrechtse faculteit Geesteswetenschappen betrokken zijn bij de begeleiding van studenten.
“Het is een heel bijzonder project”, vindt Van der Tuin. “Thomas Vaessens en ik hebben vorig jaar meermaals met Sander Bos en shs om de tafel gezeten, in de hoop dat ons talenonderwijs er op termijn van kan meeprofiteren. Nu vormen we als faculteit de academische partner waarmee de pilot wordt vormgegeven, maar: alle credits voor deze jonge, innovatieve mensen.”