Incluusion student: “Als ik mijn medestudenten vertel dat ik een vluchteling ben, behandelen ze me nog steeds hetzelfde.”

Buddy programma ondersteunt vluchtelingstudenten

Three students during Incluusion's Utrecht Photo Hunt
Drie studenten op zoek naar foto's, met Sacha McPherson in het midden.

Incluusion, het vluchtelingenprogramma van de UU, verzorgt een buddy programma voor haar vluchtelingstudenten. Reguliere UU-studenten kunnen zich op vrijwillige basis aanmelden als buddy. Jannes gaf zichzelf op vanuit een besef dat kleine acties een grote betekenis kunnen hebben. Het is net alsof je een extra studiemaatje hebt waar je contact mee onderhoudt en af en toe mee afspreekt.

Zo heeft Jannes samen met zijn huisgenoot uitgebreid gekookt voor de studenten waaraan hij gekoppeld is. Ook maakte hij ze wegwijs in het Utrecht Science Park en gaf hij feedback op een schrijfopdracht. Voor de gezelligheid zijn ze met z’n allen naar een sociale activiteit van Incluusion geweest. Tijdens dit event kwamen de buddy’s en Incluusion studenten bijeen voor een photo hunt in het centrum van Utrecht.

‘Een naborrel, wat is dat?’

Aansluitend aan deze activiteit was een naborrel georganiseerd. Dit woord zorgde voor wat opgetrokken wenkbrauwen bij de vluchtelingen: Een naborrel, wat is dat? Chiara Peroni, Incluusion-medewerker, probeerde zo goed mogelijk uit te leggen wat Nederlanders hieronder verstaan. De tafel in het midden van het lokaal waarop de snacks en drankjes waren uitgestald, verraadde de bedoeling al deels. Toen iedereen ontspannen met een drankje in de hand in het lokaal stond, hing er een prettige sfeer waarin gesprekken in het Nederlands en Engels elkaar afwisselden. Een echte naborrel.

Drie studenten tijdens de foto-zoektocht
Drie studenten tijdens de Utrecht Photo Hunt

Een paar dagen later zit Incluusion student Yahya met een grote glimlach op een bank in de kantine van een universiteitsgebouw te vertellen over zijn ervaringen. De eerste activiteit van het blok was voor hem geslaagd. Yahya vertelt dat hij zich aanmeldde voor Incluusion, omdat hij niet wil achterblijven met studeren. Hij wil niet dat zijn opgedane kennis verloren gaat. Naast het opdoen van kennis vindt hij de sociale ervaring waardevol. Mede met behulp van de georganiseerde activiteiten en zijn buddy’s leert hij de faciliteiten en zowel internationale als Nederlandse studenten snel kennen. Ik ben erg sociaal en kan me goed een houding geven in groepen. De mensen zijn hier zo vriendelijk dat het ook niet zo moeilijk is om een gesprek aan te gaan, vertelt hij lachend.

Gelijke behandeling

Net als Yahya geeft Incluusion student Yousef aan blij te zijn met de kansen die Incluusion hem biedt. Zijn buddy hielp hem om bekend te raken met de manier van studeren in Nederland. Ik houd van studeren in Nederland. De discussies in de werkgroepen over de gelezen literatuur, de groepsopdrachten en de manier waarop je de docenten mag aanspreken. Daardoor is de drempel minder hoog en is het niet zo eng om misschien een verkeerd antwoord te geven of om iets te bediscussiëren met de docent. Yousef voegt later toe: Ik vind de sfeer tijdens de les fijn. Als ik mijn medestudenten vertel dat ik een vluchteling ben, behandelen ze me nog steeds hetzelfde.

Ondersteuning vanuit Incluusion

Een doel van Incluusion is om vluchtelingen en asielzoekers de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van de wachttijd tijdens hun asielprocedure. Chiara vertelt stralend over de mogelijkheden voor vluchtelingstudenten aan de UU. Vluchtelingen maken via Incluusion kennis met het Nederlandse hoger onderwijssysteem en de community op de universiteit; het buddy programma helpt bij de sociale en academische integratie. Sinds dit studiejaar krijgen alle nieuwe studenten bovendien Restart aangeboden, een tweedaagse voorbereidende training op studeren aan de UU.

Chiara en haar collega’s houden zich onder andere bezig met het werven van docenten, verwerken van aanmeldingen en het voeren van intakegesprekken met nieuwe studenten. Voor het tweede blok van het collegejaar 2022-2023 kwamen bijna 180 (!) aanmeldingen binnen. Er is echter maar plek voor max. 50 studenten. We helpen liever minder studenten op de best mogelijke manier, dan dat we teveel studenten aannemen en hen aan hun lot moeten overlaten. De toegelaten Incluusion studenten worden vervolgens door Chiara en haar collega’s ingedeeld in “buddy-groepen”. In elke groep zitten een paar vluchtelingen en buddies. Het onderlinge contact wordt gestimuleerd tijdens meerdere events per academisch blok. Ook krijgen nieuwe buddies een training van een halve dag aangeboden om ze goed voor te bereiden.

Studenten: meld je aan voor het buddy programma!

Dit artikel is geschreven door Sacha McPherson, oud-buddy en student Onderwijswetenschappen.