In Memoriam A.M.J. (Fons) van Buuren 1932–2020

Fons van Buuren

Fons van Buuren, die op 31 augustus jl. overleed, maakte meer dan 30 jaar deel uit van de staf van het toenmalige Instituut De Vooys voor Nederlandse Taal- en Letterkunde en de sectie Middelnederlandse letterkunde.

Het Instituut moest in de zeventiger jaren de enorme groei aan studenten in goede banen zien te leiden. Dat vergde een tomeloze inzet en die toonde Fons: hij was een geboren organisator die zeer geliefd was bij collega’s en studenten vanwege zijn innemende karakter en grote loyaliteit. Hij was een begenadigd docent; wie hem een Middelnederlandse tekst hoorde voorlezen, kreeg het gevoel opeens Van den vos Reynaerde of het werk van Hadewijch te begrijpen. Daarnaast heeft hij generaties neerlandici geleerd om systematisch bronnenonderzoek te verrichten. Studenten zochten graag zijn begeleiding, omdat hij niet alleen een groot didacticus was, maar ook een betrokken docent, die hen waar nodig persoonlijke aandacht gaf.

Fons was een groot kenner van het Middelnederlands en een vraagbaak voor iedere collega die worstelde met een moeilijke passage. Zijn expertise was veelzijdig en zijn onderzoek bleef jaren na publicatie een grote inspiratiebron voor jonge vakgenoten. Al hadden zij niet bij hem in de collegebank gezeten, zij bouwden voort op zijn werk. Hij was voor velen een voorbeeld als mens, docent en filoloog: we herinneren Fons als een dierbare collega en groot vakman, en als een goede vriend.

Voor het mooie In Memoriam van de hand van Orlanda Lie verwijzen wij naar Neerlandistiek.nl.

Bart Besamusca, Erwin Mantingh, Dieuwke van der Poel