In maart extra aandacht voor diversiteit en inclusie

In maart 2020 besteedt de Universiteit Utrecht extra aandacht aan diversiteit en inclusie. We organiseren verschillende activiteiten voor medewerkers en studenten.

Kom naar een van de lezingen of volg een (creatieve) workshop op International Women’s Day, bekijk een theatervoorstelling, laat je inspireren door studentinitiatieven tijdens de conferentie Transformative Strategies Towards Inclusion of lees het interview met Janneke Plantenga en Brigitte Prieshof over de Taskforce Diversiteit en Inclusie in de nieuwste Pandora. Een compleet overzicht van alle activiteiten vind je hieronder.

International Women's Day 2020
6 maart 10:00 - 22:00

Vrijdag 6 maart 2020 vieren we Internationale Vrouwendag met het thema ‘Different but equal’ samen met alumni, medewerkers en studenten.

Lezing: Toward a Gender Inclusive Academy – An Intersectional Perspective
6 maart 10:00 - 11:00
Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag reflecteert prof. dr. Jojanneke van der Toorn op de specifieke problemen van LHBTI+ studenten en -medewerkers.

Gender and Diversity Hub’s Brown Bag Lunchlezing: Task Force Diversity & Inclusion blikt terug en kijkt vooruit
12 maart 12:00 - 13:30

De Gender and Diversity Hub organiseert een lunchgesprek met de Taskforce Diversiteit en Inclusie.

GEANNULEERD Theatervoorstelling ‘Hoor jij er bij?’ door Theatergroep Bint
12 maart 15:30 - 17:30 - deze voorstelling wordt verplaatst naar een ander moment.
In de voorstelling ‘Hoor je er bij?’ van Theatergroep Bint wordt met humor stilgestaan bij wie je zelf bent en wie de ander is in een wereld die zich focust op het individu.

GEANNULEERD Theatervoorstelling #MeTooAcademia: The Learning Curve
12 maart 17:00 - 20:00 - deze voorstelling wordt verplaatst naar een ander moment.
#MeTooAcademia: The Lurning Curve is een Engelstalig toneelstuk over (seksuele) intimidatie en machtsmisbruik in de universitaire wereld. Na afloop is er een nagesprek over wat je in zo’n situatie kunt doen.

Gender and Diversity Hub’s Stakeholder meeting 2020
19 maart 14:30 - 17:30
Tijdens deze middag wordt een agenda opgesteld voor onderzoekssamenwerking om gezamenlijk de bestaande genderkloof op de arbeidsmarkt aan te pakken.

GEANNULEERD Conferentie: Transformative Strategies Towards Inclusion
21 maart 09:00 - 17:00

De conferentie Transformative Strategies Towards Inclusion staat in het teken van inspireren, bewegen en een podium geven aan studentinitiatieven.

GEANNULEERD Dies Dialoog
26 maart ochtend
- meer details volgen
Met o.a. Simone Buitendijk, vice rector en hoogleraar aan het Imperial College London en hoofdauteur van LERU position paper: Equality, diversity and inclusion at universities: the power of a systemic approach.

GEANNULEERD 384e Dies Natalis Universiteit Utrecht
26 maart 15:00 - 17:00

Op 26 maart 2020 viert de Universiteit Utrecht haar 384e verjaardag. Het thema van de diesviering is ‘World Class University’. De diesrede zal worden uitgesproken door professor Simone Buitendijk. Zij concentreert zich in haar werk o.a. op het bevorderen van gelijkheid en diversiteit in het hoger onderwijs.