In een paar uur alle docenten klaargestoomd voor online college

Docenten krijgen online college

Binnen drie dagen tijd heeft Jeroen Fokker, onderwijsdirecteur van het departement Informatica, een online college uitgewerkt over hoe je een online college kunt geven. Daar heeft nog bijna niemand ervaring mee; hij zelf ook niet. Drie weken later zijn de docenten voor blok 3 en blok 4 klaargestoomd om online college te kunnen geven.

“Toen het op die memorabele vrijdag de 13e duidelijk werd dat we voorlopig geen collegezaal zouden zien, realiseerde ik me dat we heel snel zouden moeten switchen naar online onderwijs. En de docenten van blok 3 zouden dat meteen de volgende week al moeten kunnen. Samen met Lennart Herlaar, opleidingsdirecteur van de bachelor Informatica, heb ik uitgezocht hoe Teams werkt. Heel moeilijk is het niet, en het web staat bol van de instructievideo's. Zo veel zelfs, dat het me toch goed leek om er nog eentje aan toe te voegen waarin precies dat staat wat je direct nodig hebt in een college” vertelt Jeroen.

Voorkeur voor live college

Maandag 16 maart om 13.15 uur zit een groep van zo’n 60-70 docenten klaar om het college te volgen. “Het was nog wel even spannend, want het was toen nog helemaal niet duidelijk of de servers de landelijke run op online tools aan zouden kunnen. Maar dat viel reuze mee. Natuurlijk heb ik het ook opgenomen; dat is een kleine moeite in Teams. Maar ik denk toch dat je zo'n webinar beter live kunt volgen; een opgenomen college is toch een beetje langdradig. Een kennisclip is een ander genre: dat kun je perfect inspreken en strak monteren. Dat is veel werk en daar hebben we nu geen tijd voor.”

Niet origineel, wel effectief

“Met de titel ‘Teaching in times of Corona’ dacht ik origineel te zijn, maar in de rest van de week telde ik nog tientallen andere verwijzingen naar dat boek dat niemand gelezen heeft.” Inmiddels zijn we drie weken verder en heeft het snelle schakelen van de onderwijsdirecteur zijn dienst al bewezen. In de online Computing Science teaching community helpen docenten elkaar dagelijks verder. Jeroen is er enthousiast over. “Dat is de interactie die je in je onderwijs ook hoopt te bereiken! De docenten van blok 4, het tweede ‘corona-blok’, profiteren hiervan. Toch zal het ik het college nog eens geven, verrijkt met de ervaringen van de afgelopen weken en ook wat aandacht voor toetsing. Dat is een groot voordeel van live colleges: je kunt ze steeds actualiseren.”

“Houd het simpel”

Ondanks zijn enthousiasme waarschuwt Jeroen ook: “Het is bekend dat nieuw-bekeerden de fanatiekste zendelingen zijn, en het is verleidelijk om helemaal los te gaan met alle nieuwe mogelijkheden die je ineens in het online onderwijs ontdekt. Doe dat niet! Je hebt vast wel andere dingen aan je hoofd in deze tijd. En je studenten ook. Houd het simpel, maak jezelf niet te afhankelijk van techniek, en ga ook niet te gretig in op ‘tijdelijk gratis’ aanbiedingen van commerciële software-aanbieders.”

Tip: bekijk ook de informatie van de Universiteit Utrecht over webinars over online teaching.