Social intrapreneurship

‘Ik heb geen tijd om te vernieuwen, ik moet werken’

Social intrapreneurship

Hoe geef je social intrapreneurship (maatschappelijk ondernemerschap binnen organisaties) vorm in een wereld waarin overtuigingen, instituties en activiteiten onder druk staan? Een drieluik over praktische uitdagingen bij het stimuleren van sociaal ondernemerschap onder werknemers, met toepasbare inzichten. Deel twee: innoveren vraagt om tijd en waardering.

Social intrapreneurs zijn bijna altijd te druk en hebben daardoor te weinig tijd om te vernieuwen, want daar is 'slack time' voor nodig.

“Voor het zien en benutten van nieuwe kansen en mogelijkheden is het voor mensen belangrijk dat er ruimte is om buiten bestaande omgevingen en werkzaamheden te treden,” vertelt Alwin Veldboom, innovatie-expert bij Outside Inc. “Die ruimte kan tijd in uren of dagen zijn, maar ook erkenning van collega’s of management voor de creatieve inspanning die een medewerker levert.”

Tijd krijgen om creatief te zijn

Niels Bosma, docent sociaal ondernemerschap en onderzoeker bij het Social Entrepreneurship Initiative van de Universiteit Utrecht, vult aan: “Bij het ruimte geven aan intrapreneurship hoort inderdaad een stimulerende omgeving, die niet alleen de resultaten beloont maar ook aandacht besteedt aan de tijd die het creatieve proces vergt.”

Bekend is het voorbeeld van Google’s 20% Project, waarbij medewerkers twintig procent van hun werktijd mogen besteden aan eigen, innovatieve projecten. Dit zou hebben geleid tot succesvolle producten en diensten, zoals Gmail en Google News. Het is niet de enige manier. Bosma: “Veel bedrijven organiseren bijvoorbeeld een soort interne innovatiecompetitie, waarbij werknemers tijd en budget kunnen verdienen na een eerste selectieprocedure.”

“Juist voor social intrapreneurs is persoonlijke erkenning belangrijk, omdat zij zingeving sterk verbinden aan hun werk.”

Wat drijft jouw medewerkers?
Naast deze concrete en gestructureerde mogelijkheden loont het ook door vanuit leiderschap beter te kijken naar wat werknemers motiveert en wat hen buiten de werkvloer drijft. Veldboom: “Juist voor social intrapreneurs is die persoonlijke erkenning belangrijk, omdat zij zingeving sterk verbinden aan hun werk.”

Belangrijk, nog onbenut innovatiepotentieel.

Bosma: “Soms zijn werknemers in hun eigen tijd bezig met ‘hobby-innoveren’, vaak voor eigen gebruik of voor hun directe omgeving, en onderkennen ze zelf de mogelijkheden niet om hun innovaties in de praktijk verder te ontwikkelen en binnen hun organisatie door te voeren. Dit kan een belangrijk, nog onbenut innovatiepotentieel betekenen voor de organisatie.”

In de praktijk
Veldboom: “Door tijd, middelen en erkenning te geven aan intrapreneurs, moedig je medewerkers aan zich te committeren aan de missie, en dus de toekomst, van je organisatie. Daarbij is het belangrijk dat er niet alleen aandacht is voor het signaleren van nieuwe kansen, maar dat medewerkers ook actief worden ondersteund bij het ontwikkelen en implementeren van innovaties.”

Het innovatievermogen van uw organisatie vergroten?

De Universiteit Utrecht biedt een masterclass Social Intrapreneurship voor corporate innovators - HR-, business development- en innovatiemanagers die het innovatieve vermogen van hun medewerkers, collega’s en organisatie willen vergroten. Het programma start in oktober 2020.

Programma en aanmelden