Social intrapreneurship

Hoe motiveer je werknemers tot sociaal ondernemend gedrag?

Social intrapreneurship

Hoe geef je social intrapreneurship (maatschappelijk ondernemerschap binnen organisaties) vorm in een wereld waarin overtuigingen, instituties en activiteiten onder druk staan? Een drieluik over praktische uitdagingen bij het stimuleren van sociaal ondernemerschap onder werknemers, met toepasbare inzichten. Het laatste deel: de juiste incentives als belangrijke voorwaarde voor succes.

Niet voor de bühne

“Werknemers in het algemeen, maar social intrapreneurs in het bijzonder, slaan in deze tijden aan op maatschappelijke doelstellingen als deze ook herkenbaar worden uitgedragen en gestimuleerd binnen de organisatie,” signaleert Niels Bosma, docent sociaal ondernemerschap en onderzoeker bij het Social Entrepreneurship Initiative van de Universiteit Utrecht. “Als het blijft bij holle spreuken en een mooi ogend jaarverslag haken social intrapreneurs af - ze zijn niet bereid dat extra stapje te zetten voor de organisatie.”

Werken bij een organisatie waarvan de missie en het werk wordt beschouwd als zinvol is een belangrijke motivator voor medewerkers.

Dat ziet ook innovatie-expert Alwin Veldboom van Outside Inc. “Hoe duidelijker een organisatie haar maatschappelijke missie uitdraagt en erin slaagt medewerkers daarbij te betrekken, hoe groter de inzet van medewerkers zal zijn om bij te dragen aan zowel de korte als de langetermijndoelstellingen van hun organisatie. Werken bij een organisatie waarvan de missie en het werk wordt beschouwd als zinvol is een belangrijke motivator voor medewerkers.”

Het goed uitlijnen van strategie- en organisatiedoelstellingen, en het bieden van de juiste prikkels aan medewerkers, wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor succes.

De juiste prikkels

Hoe stimuleer je als werkgever of leidinggevende dat zo gewenste innovatieve gedrag onder je medewerkers? Bosma: “Het erkennen en waarderen van ondernemend gedrag dat gericht is op de maatschappelijke doelstellingen die de organisatie nastreeft is een niet te onderschatten factor. Dit kan zich vertalen in een financiële beloning, afspraken over gedeelde eigendomsrechten of promoties.

Ook zichtbaarheid binnen de eigen organisatie of het bieden van ruimte voor de doorontwikkeling van initiatieven met veel potentie zijn prikkels die kunnen zorgen voor successen als het gaat om social intrapreneurship.”

Het innovatievermogen van uw organisatie vergroten?

De Universiteit Utrecht biedt een masterclass Social Intrapreneurship voor corporate innovators - HR-, business development- en innovatiemanagers die het innovatieve vermogen van hun medewerkers, collega’s en organisatie willen vergroten. Het programma start in oktober 2020.

Programma en aanmelden