14 augustus 2014

Historische studie over 150 jaar Heineken

150 years of Heineken: Brewery, brand, and family - Keetie Sluyterman & Bram Bouwens
 

Er zijn maar weinig plekken waar ze niet te koop zijn, de bierflesjes en -blikjes met hun kenmerkende groenwitte etiketten en de rode ster. In een nieuwe historische studie laten prof. dr. Keetie Sluyterman en dr. Bram Bouwens zien hoe het bedrijf van Gerard Heineken, in 1864 slechts een van de 500 brouwerijen die Nederland telde, in 150 jaar de wereld wist te veroveren. Brewery, brand and family: 150 years of Heineken wordt op 22 augustus gepresenteerd aan de Universiteit Utrecht tijdens een groot internationaal congres van de European Business History Association.

Met het oog op het 150-jarig bestaan gaf Heineken International aan de Universiteit Utrecht opdracht tot een wetenschappelijke studie naar de geschiedenis van het bedrijf. Hoogleraar bedrijfsgeschiedenis Keetie Sluyterman en senior onderzoeker Bram Bouwens hebben uitvoerig onderzoek kunnen doen in de archieven van het bedrijf en ze hebben tal van betrokkenen bij Heineken geïnterviewd. De auteurs schetsen de geschiedenis van een kleurrijk familiebedrijf, met een hoofdrol voor vernieuwing, concurrentie en zakeninstinct, en vooral veel overnames.

Innovatie en expansie

Van meet af aan zag Heineken het belang in van innovatie. Daarnaast keken Gerard Heineken, zijn medebestuurders en zijn opvolgers voortdurend naar mogelijkheden voor expansie. Al in de jaren dertig trokken zij naar Azië, Afrika en Amerika. In de concurrentiestrijd vormde samenwerking een belangrijk instrument.

Freddy Heineken

Dankzij een consistent marketing- en reclamebeleid groeide het merk Heineken uit tot een global brand met een herkenbare ‘groene’ uitstraling. Alfred Heineken, bij het grote publiek bekend als Freddy Heineken, waakte over het merk en de blijvende betrokkenheid van de familie. Freddy Heineken maakte de onderneming groot, maar hield haar ook klein, zo stellen de auteurs. Doordat hij strikte financiële grenzen stelde, dreigde de onderneming in de jaren negentig achter te raken bij haar concurrenten. Door vier grote overnames in de 21ste eeuw klom Heineken weer op tot de derde brouwer ter wereld, waarbij de verbondenheid met de stichtersfamilie bewaard is gebleven.

  • Titel: Brewery, brand and family: 150 years of Heineken / Heineken: 150 jaar brouwerij, merk en familie
  • Auteurs: Keetie Sluyterman en Bram Bouwens
  • ISBN: 9789461058072 (Nederlandse versie), 9789089534293 (Engelse versie)
  • Uitgever: Boom, 2014