Histogrammen interpreteren
Onlangs verscheen in Educational Research Review het artikel Conceptual difficulties when interpreting histograms: A review van Lonneke Boels, Arthur Bakker, Wim Van Dooren en Paul Drijvers. Histogrammen worden vaak niet correct geïnterpreteerd, doordat mensen niet goed weten wat voor data er worden gerepresenteerd, en hoe die zijn verdeeld. Het advies aan zowel onderzoekers als docenten is om leerlingen de twee statistische concepten ‘data’ en ‘verdeling’ goed te laten doorgronden, in plaats van elke misinterpretatie afzonderlijk te onderzoeken en aan te pakken.
De kern van het artikel is samengevat in twee, elk vijf minuten durende, video samenvattingen:
Meer weten?
- Bekijk een seminar (45 minuten) waarin wordt besproken wat de resultaten van deze review en een vervolgstudie zijn, en hoe deze gebruikt zijn bij een eerste ontwerp van taken voor leerlingen
- Lees het artikel ‘Conceptual difficulties when interpreting histograms: A review’
Van casus-staafdiagram naar histogram - een app voor docenten, lectoren en onderzoekers
Veel studenten verwarren een histogram met andere grafieken met staven. In het artikel Conceptuele moeilijkheden bij het interpreteren van histogrammen: Een review hebben we duidelijk gemaakt dat het mogelijk is om een casus-staafdiagram (twee statistische variabelen) om te zetten in een histogram (één statistische variabele). De grafieken die in het artikel zijn opgenomen, kunnen nu gebruikt worden door docenten, docenten en onderzoekers. Ga naar deze app:
https://utrecht-university.shinyapps.io/case-value-plot-to-histogram-en/ (een Nederlandse versie volgt in 2020)
U kunt de gegevens gebruiken die we in het artikel hebben gebruikt of uw eigen gegevens uploaden. De (R-)code voor deze app is gemaakt door Kees van Eijden van de Universiteit Utrecht.