Het laten opsteken van een vinger werkt niet altijd goed

Er is de laatste tijd veel aandacht voor het opsteken van de vinger in de klas. Scholen passen steeds vaker andere methoden toe om hun leerlingen mee te laten denken. Want docenten willen dat álle leerlingen aan het woord komen in de klas, niet alleen de actiefste die hun hand opsteken. Wie de aandacht van de docent krijg presteert beter, aldus onderzoek. En als je werkt met het opsteken van de vinger, dan worden de actiefste kinderen beloond.

Jan van Tartwijk, hoogleraar onderwijswetenschappen, zegt hierover het volgende in het AD van 22 februari: "Je moet het effect van het werken met de opgestoken vinger niet onderschatten. Kinderen die hun vinger niet opsteken, krijgen minder aandacht, raken uit het gesprek dat in de klas wordt gevoerd en zijn daardoor minder betrokken." Van Tartwijk pleit er niet voor om het vinger opsteken volledig af te schaffen: "Er zijn namelijk ook situaties waarin het goed werkt. Bijvoorbeeld als je kort iets wilt aanhalen wat een andere keer is besproken, en snel antwoord wilt."

Lees het volledige artikel in het AD.