Het imagoprobleem van de Duitse taal

Ewout van der Knaap bij de NOS, Pow News en op Radio 1

© iStockphoto.com/claudiodivizia

De Duitse taal is niet populair onder Nederlanders: van de volwassenen spreekt slechts een klein deel de taal en maar weinig jongeren ambiëren een carrière als docent Duits. Hierdoor is er al jaren een lerarentekort en verslechtert de Nederlandse handelsrelatie met haar buurland. In het weekend van 21 en 22 maart besteedden veel media aandacht aan dit probleem. Dr. Ewout van der Knaap, hoofddocent Duitse letterkunde, sprak over het lerarentekort in het Radio 1 Journaal. Ook citeerde de NOS Van der Knaap in twee artikelen over het tekort aan studenten - en dus ook - leraren Duits. Daarnaast wijdde zowel het NOS-Journaal als het PowNews een item aan het imago-probleem van de Duitse taal.

Prof. dr. Ewout van der Knaap. Foto: Ed van Rijswijk
Dr. Ewout van der Knaap

Culturele verarming

De prijs die Nederland betaalt voor haar onkunde in de Duitse taal is niet alleen economisch, vertelde Van der Knaap aan de NOS. Hij sprak van een culturele verarming en vindt dat mondige Europeanen  eigenlijk een tweede vreemde taal behoren te beheersen. "Steeds minder Nederlanders zijn in staat de Duitse literatuur in het Duits te lezen, en zelfs historici en filosofen hanteren nog nauwelijks Duitse bronnen."

Verliefd worden op het Duits

Is het lerarentekort op te lossen door Duitse leraren voor de Nederlandse klassen te zetten? Dat blijkt in de praktijk maar tot op zekere hoogte haalbaar, omdat voor het lesgeven ook kennis van de Nederlandse taal en cultuur nodig is. Volgens Van der Knaap, coördinator van de tweejarige lerarenopleiding, is het voor Duitsers bovendien niet per se aantrekkelijk om op een Nederlandse school te werken. Ze kunnen er minder de diepte in, de leerlingen zijn doorgaans minder meegaand dan in Duitsland, de werkdruk is hoger en de salarissen zijn lager. "Ze blijven vooral als ze verliefd worden en hier een bestaan opbouwen. Anders gaan ze na de opleiding weer terug", zei Van der Knaap. "Dus we moeten het aantrekkelijk voor ze maken."

Luister, lees en bekijk terug